söndag 23 november 2014

Vit kladdkaka med saffran









Ytterligare ett smarrigt recept testades igår från Jennys matblogg. Vit kladdkaka med smak av saffran. En riktigt julig fullträff. Jag hade inne min lite för länge i ugnen så den blev inte jättekladdig, så något kortare tid nästa gång.



100 gram smör

200 gram vit blockchoklad

2 msk vaniljsocker

1/2 dl strösocker

1 1/2 dl vetemjöl

1 kryddmått salt

3 ägg

3 msk sirap

1 påse med saffran + lite strösocker som mortlas



Ställ ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna. Smält smöret i en kastrull, låt svalna. Smält blockchokladen i en skål över ett vattenbad. Rör i smöret i chokladen och sedan även äggen och sirap. Denna blandningen rör du sedan ner bland de torra ingredienserna.



Smörj och bröa en springform, 24 cm. Häll upp smeten i formen och ställ in i nedre delen av ugnen i ca 15-20 minuter. Jag hade min inne i 18 min vilket var för länge i min ugn.



Låt stå kallt minst några timmar innan servering. Servera med grädde ellere gräddglass.



Mycket smakrik och god kladdkaka. :)



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar