onsdag 18 februari 2015

Mannagrynskaka med hallon

Igår var jag riktigt taggad att åter testa att ta en löptur. Knät har inte värkt något mera så jag måste ju se om det håller.

Så när Julia var på truppgymnastik åkte jag och lämnade Linus hos mamma.

Min plan vara att ta spåret där ute som är belyst men det såg bra isigt ut i skogen. Så jag ställde bara timern i telefonen på 15 min och sprang ut ur Skultorp bort mot Klagstorp. När den ringde sprang jag tillbaka och kunde då matcha tiderna mot varandra. :)

Det gick jättebra. :D Inga känningar i knät alls och nu sprang jag ju bara på asfalt, vilket jag tror var boven i söndags. Men det funkade hur bra som helst.

För att fira lägger jag till en god och snabb kaka här som ni får testa. :)


Mannagrynskaka med hallon

2 dl socker
2 dl mjöl
1 1/5 tsk bakpulver
1 dl mannagryn
125 g smält smör
1 ägg
Hallon (frysta går bra)

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt det svalna. Rör ihop socker, mjöl, bakpulver och mannagryn. Tillsätt sedan ägg och det avsvalnade smöret.

Smöra och bröa en 24cm springform. Häll ut smeten och tryck ut den i formen. Tryck sedan ner hallon i smeten, ganska tätt.

In i ugnen i ca 20 min, tills kakan fått fin färg. Låt svalna och servera med glass eller vaniljsås. Blir riktigt seg och god! :D


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar