söndag 15 februari 2015

Mysdag med tipspromenad

Idag har solen kikat fram här hemma lite. När jag var ute en sväng på morgonen var det rätt så skönt ute trots att inte klockan var så mycket. Vi beslöt oss att ge oss av upp till berget och på tipspromenad som IF Hagen anordnar på söndagarna.

Uppe på berget var det väl inte riktigt lika skönt i vinden som hemma. Blåste ganska bra emellanåt och det blev en rask promenad. :-)


Jag och Patrik.


Utsikt över Skövde från utkiksplatsen längs med banan.

Hemma blev det senare lite fika med den goda kladdkakan jag bakade igår, kladdkaka med center och en bra nypa havssalt. Hade fått till konsistens perfekt och saltet kändes som en extra touch i det söta. Perfekt var ordet! Receptet kommer från fina Jennys matblogg.

3 ägg
3 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 - 5 msk kakao
2 dl vetemjöl
150 g smält smör
2 ganska rejäla nypor flinsalt
2 rullar med center
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Rör ihop ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör ner i smeten. Sist rörs smöret ner. Smöra och bröa en rund form, 24 cm i diameter, med avtagbara kanter. Fördela ut smeten och tryck ner en 10 – 15 chokladbitar. Ställ in i ugnen i cirka 20-30 minuter. Jag hade inne min 23 minuter. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten. Ta ut den från ugnen och fördela resten av chokladbitarna över kakan. Ställ in på eftervärmen i ugnen bara en minut så att chokladen blir lätt att smeta ut till en topping. Ta ut och förvara svalt i minst 4 timmar eller gärna över natten. med vispad grädde eller glass. Riktigt god blev den. 


Senare under dagen när solen faktiskt tittade fram flera gånger mellan molnen drog jag på mig löparkläderna och tog med en runda. Nästan 8 km var rundan jag gav mig ut på och när jag sprungit lite mer än hälften fick jag så fasligt ont i mitt vänstra knä. Varför har jag ingen aning om då jag inte gjorde något särskilt. Nu ikväll gör det fortfarande ont, speciellt ner för trappan är besvärligt. Vi får helt enkelt så hur det är i morgon. Jag tror nog främst på att det är lite överansträngt. Förutom att knät smärtade sista delen av löpturen så var det riktigt skönt ute. Då solen smekte ansiktet var det nästan en ren njutning. :-) Jag älskar solen första strålar och man får lite vårkänslor, trots att det år låååångt till våren än. 


Imorgon är det åter en vanlig jobbvecka. 23/2 åker jag till Örebro för tre dagar studier igen. ;-) Det ska bli så roligt. På tisdagen ska vi gå ut och äta tillsammans med klassen så det blir en övernattning också den här gången. Lite extra lyx i vardagen. :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar