lördag 2 april 2016

En händelserik lördag

Idag har många saker stått på schemat. Allt blev inte riktigt som vi hade tänkt men det blev riktigt bra ändå.

Efter lunch åkte jag, Patrik och Linus till Skara för att gå på Optikfestival som AstroSweden arrangerade. Jag har inte varit där tidigare så det var extra roligt för mig att komma dit. Vi tittade en hel del kul i affären, lyssnade på föredrag och fladdermöss och Patrik fick köpa sig en födelsedagspresent. ;-)




Linus gillade mikroskopen och vi tittade på stenar, barkbitar, mossa och annat spännande. 


Senare på kvällskvisten åkte jag och Linus på något han längtat efter under veckan. Vi skulle leta jordugglor ute på jorduggleparkeringen. Nu hade vi en vägbeskrivning så jag var lite mer säker på att vi skulle hitta dit.

Den hjälpte föga... Vi åkte åter igen runt ute på fälten och letade och letade. Inga bilar såg vi som vi kunde fråga efter parkeringen. Linus var så besviken och hängde med huvudet i bilen för att jag inte hittade dit. Klockan var inte så mycket så vi tog en paus och åkte och köpte en födelsedagspresent till Julias kompis och återvände igen strax innan 19 för att åter leta och hoppas på att hitta någon att fråga.

Först gick det inte bättre den här gången heller. Vi hittade ingen ute på fälten att fråga. På vägen dit åkte vi förbi en samling människor med kikare och när vi var påväg därifrån och mötte dem igen bestämde jag mig att fråga dem om de kunde hjälpa oss hitta. Turen var på vår sida, då en av dessa var fågelskådaren Kent-Ove Hvass. Så det hela slutade med att vi till och med fick eskort till jorduggleparkeringen. Jag kan säga att jag hade aldrig hittat rätt plats annars. :-)


Väntan i bilen på att få åka med fågelskådarna till jorduggleparkeringen. :-) 

Linus var så lycklig och ivrig och snubblade nästan ur bilen då vi parkerat. Tyvärr fick vi inte se någon jorduggla men nu vet vi vart vi ska leta nästa gång. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar