onsdag 17 november 2010

EKG-utbildning



Igår var jag på EKG-utbildning på jobbet. Det skulle vara en liten repetitionskurs för oss som varit föräldralediga en tid samt de som ganska nyss fått körkort på bröstsmärteenheten. EKG ja, det är en hel vetenskap i sig. När jag började på Mava -07 visste jag knappt hur man tog ett EKG och jag kunde än mindre tyda vad som kom ut på de där pappren.

Nu har jag körkort på bröstsmärteenheten vilket innebär att vi granskar skärmar med hjärtövervak dagarna i ända. Även om vi inte tyder hela EKGn just där så måste vi kunna tolka EKGn när patienterna anländer från akuten eller får bröstsmärta på avdelningen.

Igår hade vi först en liten snabb genomgång på det mest basala; normala EKGn, förmaksflimmer, förmaksfladder, ischemi = syrebrist, ST-höjning, ST-sänkning... Men sen började det avancerade, att se vart i hjärtat den ev skadan sitter samt vilket kärl som kan vara angripet!

Ja det här med EKG är verkligen så intressant men oj vad svårt det är. Och man förstår vilket ansvar vi har gentemot våra patienter. "Time is muscle" brukar vår överläkare säga. Och det är sant. Ju längre tid det tar innan behandling sätts in vid hjärtinfarkt, ju större del av hjärtmuskeln går i nekros, alltså dör. Varje 30 minuters fördröjning av rätt vård vid en hjärtinfarkt ger ca 2 år mindre livslängd! Sug på den!

1 kommentar:

  1. Hej!

    Väldigt viktig information och nyttigt att förnya det du en gång visste. Varm i kläderna på det området igen. :-} Då vet jag vart du jobbar, för pappa och min ena farbror låg ju där ett tag.

    Ni har ett väldigt viktigt jobb att sköta där. Både kropp och knopp, behöver rätt behandling i tid. Vi är tåliga på ett sätt, men samtidigt väldigt ömtåliga.

    Kram, Mia.

    SvaraRadera