fredag 12 november 2010

Middag på Knistad



Igår var jag på fest på Knistad, en herrgård strax utanför Skövde. Kvällen började med mingel och med dryck och tilltugg vid 16.30. Sen fick vi gå på konstutställning och efter det en liten föreläsning om Mavas historia, hur avdelningen kom till och vad vår överläkare har gjort genom åren innan han startade vår avdelning. Efter detta var det dags för en "föreläsning" ang. skratt. Det var tre personer som höll i detta och det var riktigt bra. Jag vek mig av skratt flertalet gånger.

Sen fick vi gå till huvudbyggnaden där middagen skulle serveras. Vi kom in i en hall och två stora trappor ledde oss upp mot övervåningen och matsalen. Överallt var det levande ljus som bidrog till den speciella stämningen. Vi slog oss ner i en vacker matsal och även där fanns mycket levande ljus. Det är ju så vackert!

Vi började med att smaka på brödet som var gott och med lite speciell smak. Det ena var ett surdegsbröd men kummin, (tror jag) och det andra ett hårt bröd med timjan som smaksättning, (tror jag) :-) . Sen fick vi en smakretare i form av en soppa samt flarn av viltkött. Supergod och så liten, vilket gjorde att man verkligen blev riktigt hungrig.

Förrätten bestod av röding med blomkål, tryffel, musselbuljong, vänerlöjrom och rökt potatischips. Jag som inte tål fick lufttorkad skinka med lite annat smått och gott till. Smakade så gott. Till detta serverades ett vitt vin. Huvudrätten bestod av stekt hjortrygg och korv på rostadvitpeppar och timjan samt endive, enbär, rostadlök, persiljarot och syltade kantareller. Köttet var ljuvligt! Till detta ett rött vin från Frankrike som nog var bland de godaste viner jag någonsin smakat. Hoppas jag kan hitta en flaska av det någonstans. Inget som finns på systembolaget utan är direktimporterat från Frankrike.
Sen fick vi lite underhållning igen innan desserten. Det var en 8 man stark gosskör, (de kallade sig själva det), från Katedralskolan i Skara. De sjöng en väldigt blandad kompott för oss och det var både vackert och roligt. Vi fick oss ett rejält gott skratt i slutet av deras framträdande. ;-) Sen kom då desserten; tonka glass med färska björnbär, bakad choklad, nötkrokant samt brynt smör och caramel. Tonka är en slags böna och jag tyckte smaken på glassen var åt chokladhållet. Det var helt underbart gott. Till detta serverades ett vitt dessertvin.

Sen blev det lite dystrare då Ingela, min chef, framförde avdelningens tack till Rolf, vår överläkare och överlämnade en liten gåva till honom. Hela tillställningen var ju en fest men just då när hon höll tal om Rolf avgång, då blev det lite jobbigt.

Efter detta fick vi gå in i en annan salong där det serverades kaffe. Det var skönt att förflytta sig till lite mjukare sittplats då vi suttit på hårdare stolar under middagen. :-) Även det är rummet flödade i levande ljus och det kastade vackra skuggor på de orginalmålningar, vilka var flera 100-år gamla, som fanns på väggarna. Fick det berättat för mig att dessa målningar kom fram under renoveringarna av Knistad, när man rivit ner flera lager av tapet, då hittade man dem.

Runt 23 bröt de flesta upp och drog sig hemåt. Det var en väldigt trevlig tillställning och roligt att få komma ut och träffa sina arbetskamrater privat och inte bara i KSS lokaler.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Låter verkligen som en jätte fin tillställning. Blir sugen på maten som du skrev att ni åt.

    Kram, Mia.

    SvaraRadera
  2. Låter som en toppen kväll, är så roligt att få klä upp sig och komma i väg en stund ibland :-)

    SvaraRadera