onsdag 7 september 2011

Äppelkaka i långpanna


Det finns få saker som doftar så gott som något nybakt innehållande äpple och kanel. Jag fullkomligt älskar de dofterna! Så ikväll när mörkret började smyga sig på bakade jag en äppelkaka. Äpplena hämtade jag direkt från vårt eget äppelträd. Receptet på kakan kommer härifrån.

Vi tänder lite ljus och kryper upp i soffan tillsammans med en kopp kaffe och en bit äppelkaka. Hör regnet smattra på altantaket utanför. Det är ett riktigt bra sätt att avsluta onsdagen på tycker jag. Dessutom doftar hela huset ljuvligt. ;)

4 ägg
5 dl socker
200 gr smör
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
8 äpplen
4 msk socker
4 tsk kanel

1. Smält smöret. (under tiden kan du skala, kärna ur och klyfta äpplena)
2. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver.
3. Tillsätt mjölk och det avsvalnade smöret.
4. Häll smeten på bakplåtspapper i långpanna.
5. Vänd äppelklyftorna i socker och kanelblandningen och fördela dem i smeten.
6. Grädda i ca 25 minuter (200 grader). Skär upp kakan i fyrkanter när den svalnat.

2 kommentarer:

  1. Inte fel, låter väldigt gott och mysigt. :-D Kram, Mia.

    SvaraRadera
  2. Mys på hög nivå!
    Denna måste jag själv prova, ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera