torsdag 22 september 2011

Nytt recept


Det här är första kvällen jag är hemma den här veckan. Det har blivit lite justeringar i schemat så jag jobbar kväll varje kväll utom idag. Sen är jag ju ledig helgen också, igen! :D Så ikväll äter vi lite torsdagsmys då jag åter jobbar imorgon.

Fick hem Buffè tidigare i veckan och där fanns det så mycket recept som verkar riktigt goda. Det är mycket fina råvaror som finns ute i affärerna nu. Och det mesta med temat skörd. Det första receptet jag testar är en rotfruktsgratäng på potatis, morot och palsternacka, smaksatt med timjan och vitlök. Till det blir det stekt kycklingfilè. Tror att det kommer att bli riktigt gott!

I helgen går det att besöka flera olika skördefestivaler här i bygden. Tänkte att jag och barnen skulle ge oss ut på någon av dem. Om vädret tillåter ska jag väl tillägga också. Det blir ju inget av om det regnar. Vi får väl se vart vi dyker upp. ;)

Rotfruktsgratäng

500 g potatis
2 morötter
2 palsternackor
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk, 3%
2 vitlöksklyftor
2 dl riven parmesanost (jag tog gouda)
2 krm svartpeppar
1 tsk salt
1 msk kalvfond (jag tog kyckling)
2 tsk torkad timjan

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär potatisen i tunna skivor. Skala och grovriv morötter och palsternacka. Koka upp mjölk, grädde och fond i en kastrull. Lägg i potatisen, morötterna och palsternacka. Pressa i vitlöken och krydda med salt och peppar. Låt småkoka under lock i ca 15 minuter. Rör om då och då. Häll över blandningen i en ugnsfast form. Strö över timjan och riven ost. Ställ i ugnen i ca 20 minuter.

2 kommentarer:

  1. Hej Lisa.
    Var gratängen god? Jag tänkte gör den med och tjälknölen.Tala om hur det går med degen jag är också sugen.
    Sofia

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia!
    Gratängen blev jättegod. Den smakade mycket och timjanen satte en extra touch på det hela. Ska också testa tjärlknöl tänkte jag, men det funkar inte riktigt efter jobbet. :)
    Kram Liselott

    SvaraRadera