söndag 4 september 2011

Firandet av älskad 65-åring

I fredags fyllde min kära mamma 65 år. Som vanligt vill hon inte fira eller bli utbjuden. Men något fint för att fira hennes dag ville jag göra så jag bjöd ut henne till oss på lördagen. På hennes fråga om det skulle komma någon mera sa jag givetvis nej :-). Fast någon större folksamling väntade inte på henne utan det var vi fyra här hemma samt Patriks mamma och pappa.

När hon kom fick hon och alla andra lite bubbel i glaset. Det fick bli enkelt med vanlig cider och lite lingon för att piffa upp det hela. Så önskade vi alla välkomna och sen spreds alla för vinden; mamma upp till övervåningen med Linus och Julia, Patrik och Arne parkerade sig vid matbordet och jag och Ulla vid spisen. Precis som det alltid är. :)


Till förrätt bjöd jag på en kräftsoppa med hela kräftstjärtar som var smaksatt med dill och chaynnepeppar. Till detta vitlöksbröd och cider att dricka. Min mamma är inte stor i maten och hennes första ord när hon fick tallriken med soppa var "oj vad mat, så mycket orkar inte jag..." ;) Och då var detta en förrätt. Alla berömde soppan och åt upp så här fick vi full pott. Även mammas tallrik var tom. :)






Sen var det dags för huvudrätten och den hade jag jobbat med i flera timmar och Patrik hade höga förväntningar. Den bestod av pepprig oxfilé, gratäng på mandelpotatis och jordärtskocka, smaksatt med rosmarin och vitlök samt en kantarellsås. Såsen hade jag bett Ulla att göra då jag inte är så bra på just sås. Till detta drack vi ett rött vin, vår favorit, Cline, vilket passade utmärkt. Det är alltid lite nervöst när man ugnssteker kött, att veta att man fått rätt grad på köttet, även om man använder en termometer.


Alla tyckte huvudrätten var perfekt! Det lustiga var att varken mamma, Ulla eller Arne hade ätit oxfilé tidigare så att det blev lyckat var extra roligt. Köttet blev jättefint och mört, kanske kunde det varit inne lite lite till men, men det var bara jag som tyckte det. Gratängen blev också jättebra och smakrik. Jag gillar verkligen kombinationen jordärtskocka och potatis, det jobbiga är bara att skala. :) Såsen blev som väntat kanongod och passade perfekt till.

Sen fick maten sjunka lite då alla var proppmätta. :) Julia bestämde att vi skulle titta på Trassel så alla utom jag bänkade sig vid tvn innan det blev dags för kaffe och kaka. Till kaffet bjöds det på en äggfri kladdkaka och lättvipad vaniljgrädde. Jag blev bjuden på detta på jobbet av en kollega som inte tål ägg och tyckte den smakade kanongott.




I present fick mamma presentkort från Assbecks utav både oss och Ulla och Arne. Vår huvudpresent till henne var en resa till Stockholm i december tillsammans med mig. Vi ska gå på julmarknad i Gamla stan och på Skansen. Bo på hotell och äta gott. :) När hon läste detta såg man tydligt hur glad och överraskad hon blev. Det värmde i hjärtat på mig då. Mamma ställer alltid upp på oss och ger oss så mycket så att se hur nöjd, glad, rörd och överraskad hon blev av kvällen kändes så skönt. :D


Man kan säga att kvällen blev precis så lyckad som jag hoppades att den skulle bli. :D

1 kommentar:

  1. Ser ut att ha varit en jätte fin födelsedag för Christina. Hälsa och gratta henne från oss i efterskott. Kram, Mia.

    SvaraRadera