söndag 18 september 2011

Lördag med goda vänner


Lördagkvällen spenderades tillsammans med familjen Wersèn. Vi bjöd in till hemmagjord pizza och pizzasallad. Jag tycker faktiskt att hemmagjord pizza blir snäppet godare än köpt, iallafall min pizza. När man ätit köpepizza blir man alltid sådär otrevligt mätt och man mår nästan lite dåligt. Men så mår man inte efter hemmagjord. Jag har några knep när jag gör pizza och det är att börja med att breda tomatsås/ketschup över pizzan och sedan strö över osten. Sen lägger man på fyllningen. Då "kokar" inte fyllningen under osten. Och sen ska pizzan gräddas i maxvarm ugn, alltså 275 grader. Nedan har ni receptet på degen till min pizza.

1 pkt jäst
3 msk olivolja
1 tsk salt
2,5 dl ljummet vatten
7-7,5 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Lös upp den i ljummet vatten. Tillsätt sedan salt, olja och vetemjöl. Aldrig mer än 7.5 dl. Arbeta ihop till en deg. Strö över lite vetemjöl, täck med en kökshandduk och låt jäsa i 45 min - 1 timma. Degen räcker till en stor ugnsplåt. Bred sedan på tomatsås/ketschup och strö över rikligt med riven ost. Lägg på valfri fyllning. Här är det tycke och smak som sätter gränserna. Ställ sedan in i mitten i maxvarm ugn. Grädda tills pizzan fått fin färg. Servera med pizzasallad.

Vad lägger man på er favoritpizza?

1 kommentar:

  1. Det var en jätte trevlig kväll, och jätte god mat som alltid :-D
    Ska prova att göra pizza på ditt sätt nästa gång :-D

    SvaraRadera