torsdag 22 september 2011

Ett nytt försök, det ... i ordningen


Alla människor har begränsningar, jag har två. Jag kan inte baka småkakor och jag kan inte baka surdegsbröd. Båda har jag för avsikt att ändra på. ;-) Så nu gör jag återigen ett försök på att starta en surdeg. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Den här gången prövar jag fint rågmjöl. En kollega till mig sa att det är enklare att starta en rågsurdeg än en på vetemjöl. Och det är ju det jag har startat tidigare. Därför skyller jag mina misslyckanden på att det var just en vetesurdeg, inte att det var jag som inte kunde... :-)

Nu står det alltså en burk med 60 g fint rågmjöl och 120 g vatten nere på min köksbänk. Och där ska det få stå tills i morgon på morgonen. Då ska jag mata den med ytterligare 60 g fint rågmjöl och 60 g vatten och så ska jag fortsätta. Sen om si sådär fyra dagar ska jag ha mig en surdegsgrund på rågmjöl, redo för fina limpor. Vi får väl se om jag lyckas den här gången. :-)

2 kommentarer:

  1. Det ska bli intressant att följa. Jag födde upp en rågsurdeg i somras och bakade limpor av den. De såg så smaskiga ut i boken, men jag blev inte nöjd med smaken på dem. Sen svalt degen i kylen... Så det blir kul att se hur det går för dig och om du hittar något som blir gott :)

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att du inte blev nöjd. Jag har ju aldrig kommit så långt att det blivit något bröd. :) men skam den som ger sig. Blir det något ätbart av det får du komma hit och provsmaka. :)
    Kram Liselott

    SvaraRadera