söndag 1 januari 2012

Årskrönika

Det enda som visas nu på tv är ju olika årskrönikor och i alla tidningar läser man om året som gått. Så jag kan ju inte vara sämre än att jag också har en årskrönika om vad som hänt under det gångna året. :-) Så här nedan kommer ett axplock, månad för månad vad vi har varit med om och vilka som delat vårt år med oss!

Januari


Januari bjöd på en kall och snöig månad. Det blev en hel del pulka när dagarna var fina.



Julia fyllde fem år den 8e januari och det firades med tårta som sig bör.

Februari


I februari tappade Julia sin första tand. Tappade var väl i och för sig inte rätt ord, hon mer eller mindre drog ut den...



Mars


I mars fick Linus och Julia vattkoppor. Något som var noga uträknat. Grannarna hade sina två veckor innan och sen dök de upp hemma hos oss, märkligt... :-)


Patrik fyllde år och firades hemma med smörgåstårta. Dagen efter åkte vi till Stockholm och gick på trollerishow med Charlie Caper.

April


I april hade Julia dansuppvisning i samband med sin avslutning av Funky Kids. Hon ägde verkligen scenen. Jag fyllde år och blev bjuden på lunch och tårta hemma hos bästa Sara.


Patrik var på Island med sitt jobb och fick rida islandshäst och smaka på havets "läckerheter".


Vårens omgång av Proppen startade i april och Julia var givetvis med.

Maj




Linus rum blev äntligen färdigt med nya tapeter och färg på väggarna. Resultatet blev mycket bra!


Grillsäsongen inleddes, först ut med familjen Wersén.


När Schlagerfestivalsfinalen ägde rum passade vi på att trycka in en grillkväll med familjen Bäckström.


Trallgolvet började ta form.

Juni


Första helgen i juni var hela familjen i Stockholm. Patrik var på Ardbeg Whisky challange och jag och barnen var på Junibacken.


Nya bilen kom hem, inte en dag för tidigt.


Julia fick pris efter att ha sprungit Proppen.


Poolen kom upp på trädäcket. Det var ett mycket bra köp. Helt plötsligt hade vi Julias kompisar högt och lågt i vattnet. :-)


Midsommaren firades tillsammans med familjen Wersén. Vi hade stora planer på att åka både hit och dit och dansa runt midsommarstången men tiden rann ifrån oss som vanligt.


Julia och Alvin gick i simskolan och blev riktiga baddare på att simma.

Juli




Juli bjöd på blandat väder. Det blev bad både i pool och i vattenpölar...




Vi åkte på semester till Smögen och upplevde riktig svensk sommar. Ljuvligt.


Julia visade på simskolavslutningen vad två veckors simskola kan ge. Hon simmade en hel längd på djupt vatten helt utan dynor!


Patrik åkte till Skottland på whiskyresa tillsammans med sin mor och far.

Augusti

I augusti var vi åter på jobbet och var väl där större delen av dagarna. Julia gick till frissan för första gången och blev så fin i håret.




Mitt eget hår blev både kortare och mörkare.

September


I september fyllde min kära mor 65 år och det firades hemma hos oss med god mat och dryck. Presenten var bla en helg i Stockholm med mig innan jul.




Det bakades mycket, både av sådant trädgården erbjöd samt ett nytt försök till surdegsbröd. Den här gången med bröd som resultat.


September var en fin månad och vädret var härligt. Det blev många promenader med efterföljande kaffe på trappan. :-) Jag gick på tjänstledigt från sjukhuset första september för att testa på ett nytt jobb i fyra månader. Något som visade sig ge mersmak rejält. :-)

Oktober


Linus fick gå till frisören för första gången och klippa sig. Något som krävde mycket engagemang från oss föräldrar. Men bra blev det.


Vi gjorde en halloweenpumpa som prydde vår trapp när mörkret kröp in om kvällarna.




Linus fyllde två år och fick en eldriven fyrhjuling. :-) Han tyckte allt att den var lite otäck till en början.


Julia sprang Proppen även på hösten och fick pris för sin insats.

November


Patrik var på whiskymässa uppe i Stockholm.


Jag och Patrik firade 14 år tillsammans den 14 november. Vi beslöt att fortsätta ett år till. :-)


Egen glögg rördes ihop och puttrade i köket i sex veckor. Det var inte sista gången kan jag bara säga.


Första advent firades med traditionellt adventsfika med släkten.


Det lackar mot jul och då får man äta pepparkakor. Vissa tog sig större friheter än andra.

Jag sade upp mig från sjukhuset för att fortsätta på det nya arbetet. Något som ger mig mer tid med familjen och en lugnare vardag. :-)

December

December, den socialaste månaden på hela året kan man nog säga. Tror vi var uppbokade på något varje helg. Men det behövs i mörkret. Och någon snö fick vi ju inte som lyste upp det hela. Jag och mamma var i Stockholm och fick lite julstämning och en överdos av människor. Jag och Patrik var på julbord på fina Hooks herrgård och slog klackarna i taket rejält. :-)


Jag och barnen bakade pepparkakaor tillsammans med Suzie och Jonathan. De tog slut snabbare än väntat. Det kokades knäck och gjordes lussekatter och saffranssnurror med vit choklad. Tror jag skippar lussekatterna helt nästa år, saffranssnurrorna var så mycket bättre. Tack Sara för tipset!






Vi hade glöggfest tillsammans med familjen Wersén. Då provsmakades den hemmagjorda glöggen, och den fick tummen upp.




Luciafirande på barnens förskola, pepparkaksgubbe och tärna var det som gällde i år.


Den traditionella minijulen firades tillsammans med familjen Turesson. Och även i år kom det en tomte.


Julkort skrevs och postades.


Årets gran fick helt klart godkänt.


Vi pussades under misteln.


Julafton flög förbi, och allt man förberett i månader vara över på ett ögonblick.




Det spelades julklappsspel och bowlades.


Och så blev det ytterligare en julafton, nu med min far och Susann.


Årets sista dag tillbringade vi med våra kära vänner, familjen Wersén. Vi åt gott, drack gott och bokstavligt dansade in det nya året. Och givetvis skålade vi i champagne vid tolvslaget!

God fortsättning på er alla och hoppas att år 2012 blir ett kanobra år!

2 kommentarer:

  1. Det kallar jag en årskrönika det! Ni har hunnit med en hel del :-D
    Kram

    SvaraRadera
  2. God fortsättning.

    Kram, Mia.

    SvaraRadera