tisdag 17 januari 2012

Det godaste brödet just nu

Här hemma har det varit vab igår och idag blir det halvvab och sen kvällsjobb. Linus fick för sig att det var väldigt lägligt att dra på sig världens hosta och feber så här i början av året. För er som undrar så var jag och tränade igår ändå, det var ingen ursäkt för att inte ge sig iväg... :-)

När man går hemma så finns det ju helt plötsligt lite tid till ett och annat. Så jag har passat på att baka lite bröd och det här brödet är just nu det som toppar min lista på "godaste brödet". Inte nog med att det är sagolikt gott så är det så otroligt enkelt. Minsta möjliga arbetsinsats och jättebra resultat. Kan det bli bättre? Här kommer så receptet:

Ingredienser för 1 st bröd

2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter (jag utelämnade dessa)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl Arla Ko mild yoghurt (funkar nog med vilken yoghurt som helst, jag körde hälften naturell och hälften vanilj)
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Gör så här Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

 Recept från Arla

 Ja gott folk, svårare är det inte att baka ett supergott bröd! :-)

1 kommentar: