onsdag 18 januari 2012

Husman när den är som bäst


Idag serveras det kålpudding här hemma. Svensk husman när den är som bäst! Julia och hennes kompis kom ner i köket för en liten stund sedan och undrade vad det var som stank så illa. Stekt kål föll tydligen inte dem i smaken. Ärligt talat tycker inte jag att det luktar så jätteilla, kanske för att jag vet hur gott det smakar sen... Att skriva ut hur jag gör kålpudding det går inte riktigt då jag inte riktigt går efter något recept. Men här kommer ett från Arla som har fått bra omdöme om ni nu blir sugna att också laga husman hemma. :) När jag gör kålpudding brukar jag alltid öka upp mängden kål, jämfört med receptet och jag utesluter både lök och ris. Lägger lite kål i botten och sen köttfärsen över och så resten av kålen ovanpå detta.


Ingredienser
4 port
800 g vitkål
25 g Arla smör
1-2 msk sirap
1/2 tsk salt
1 dl vatten

1/2 dl rundkornigt ris eller 1 1/2 dl kokt ris
1 gul lök
1 msk Arla smör
300 g blandfärs
1 tsk salt
1 krm peppar
1 ägg
1 dl Arla Ko mjölk

Gör så här
Sätt ugnen på 200º. Koka riset enligt anvisning på förpackningen, låt svalna. Skär bort stocken på kålhuvudet och skär kålen i bitar. Fräs kålen i smör i en stekpanna, gärna i omgångar. Ringla över sirap och salta, fräs lite till. Lägg ihop all kål i stekpannan och häll på vattnet. Låt koka tills vattnet kokat bort. Skala och finhacka löken. Fräs löken mjuk i smör i en stekpanna. Blanda riset med lök, färs, kryddor, ägg och mjölk. Lägg hälften av kålen i botten på en smord ugnssäker form. Bred ut färsen och lägg på resten av kålen. Grädda i mitten av ugnen ca 45 minuter.


Servera kålpuddingen med kokt potatis och rårörda lingon.

1 kommentar:

  1. Det är faktiskt riktigt gott, särskilt om man inte ätit det på ett tag :-)

    SvaraRadera