söndag 12 januari 2014

Födelsedagsfirande

I veckan fyllde vår älskade Julia 8 år!! Vart tog de åren vägen? När man fyllt åtta är man ju helt plötsligt en stor tjej. Vi i familjen firade henne lite i onsdags då hon fyllde. Sen var det lite kalas här igår.


Inför hennes födelsedag pratade jag och Patrik om om man som åttaåring fortfarande uppskattar en bild på grattissidan i lokaltidningen? Jag frågade mig igår inför kalaset, vill hon ha ballonger i köket? Hur vet man när de är för stora för sådant? :)







Gårdagen blev iallafall en trevlig liten tillställning. Det var mormor, farmor, farfar och min min "moster" Kerstin som kom. Sen hade Julia bästa kompisen Klara här på övernattning så födelsedagsbarnet själv såg vi nästan inget av. :)

Inför kalaset igår hade jag bakat en choklad- och kolapaj. Fick göra två försök då det första totalmisslyckades då jag brände kolasmeten så in i..... Att det luktade bränt socker i hela huset.

Pajen blev god men inte sådär halleluja jag hade förväntat mig. Nästa gång gör jag en annan botten till.

Innan detta serverades köttfärssoppa och nybakt linfrölimpa. Fick därmed inviga min assistent jag fick av min kära mor i julklapp. Det här med att bjuda på soppa är verkligen underskattat. Det borde man göra oftare, för det är ju otroligt gott ihop med nybakt bröd. :) Brödet hittar du här.

Köttfärssoppa 6-8 personer

1,5 liter vatten
500 g nötfärs
2 köttbuljongtärningar
5 potatisar
3 morötter
1 gul lök el 1 purjolök
2 dl salsa medium
1 frp krossade tomater, 400g
3 msk ketchup
salt, peppar
3 tsk paprika pulver
kryddor efter smak och tycke. Igår använde jag timjan och vitlökspeppar. Men oregano funkar också jättebra.

Skala potatisen och skiva. Skala morötterna och riv dem grovt. Skala och hacka den gula löken. Koka upp vatten, buljong, krossade tomater, salsa och ketchup. Ta i grönsakerna. Bryn nötfärsen i en stekpanna och krydda den. Häll i nötfärsen i soppan. Ta i kryddor, förutom örtkryddan. De tas i det sista. Låt soppan småkoka under lock i 45min - 1h. Ju längre tid ju mustigare soppa. I slutet smaka av och tillsätt mera kryddor vid behov.

Choklad- och kolapaj

Pajskal

150g smör
1/2 tsk bakpulver
2 1/2 dl vetemjöl
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Kolafyllning
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl vispgrädde
80g smör


Chokladganach
100 gram choklad
1 dl vispgrädde
1 msk smör
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret till pajskalet i en kastrull. Rör ner bakpulver, mjöl, vaniljsocker och kakao och platta ut degen i en pajform. Låt pajen vila i kylen ca 30 minuter. Nagga pajskalet samt sätt folie runt kanterna. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 minuter.
Blanda socker, sirap och vispgrädde till kolafyllningen i en kastrull. Låt kolan koka i ca 15-20 minuter tills att den blivit ca 120°. När kolan kokat klart, dra kastrullen från plattan och rör snabbt ner smöret. Fyll pajskalet med kolafyllningen och låt svalna i kyl minst 2 timmar.  
Låt grädden nästan koka upp. Dra av från plattan och rör ner den hackade cykladen tills den smält. Rör sedan ner smöret som gör ganachen blank. Låt stelna i kyl, gärna över natten.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar