fredag 3 januari 2014

Ja visst fanns vi ombord

Igår kväll nåddes många av nyheten att färjan mellan Visby och Oskarshamn hade grundstött påväg in till Oskarshamn. Vi befann oss på färjan när detta skedde och jag kan säga att vi nåddes av informationen idag, på förmiddagen. Ja ni läste rätt...

Igår när vi åkte hem från sköna Gotland hände det alltså. Resan gick på det stora hela väldigt lugnt till. Det blev lite guppigt mitt ute på havet så Linus stackarn mådde illa och kräktes, men det löste vi bra. När vi närmade oss Oskarshamn krängde fartyget till och det lät väldigt illa. Någon passagerare sa "nu kör de på land också", men mer än så tänkte vi inte på det. Sen körde vi i land som vanligt.

Idag fick jag höra på nyheterna att M/S Gotland hade gått på grund och tagit in vatten 30 minuter innan den anlänt till Oskarshamn. Vilken tur att vi inte var med på den turen hann jag tänka. Så fick jag ett sms från husägarna på Gotland som frågade hur överfarten hade varit, hur det hade gått på färjan. Så efter att ha läst information på nätet så insåg jag att det var visst vår färja som hade gått på grund och börjat ta in vatten. Något som ingen av personalen ombord informerade oss om. Kan man ju tycka lite som man vill om...

Hur som helst, allt gick ju bra. Det är ju ingen idé att tänka på vad som kunde ha hänt om det hade hänt längre ut... Även om min mamma redan har tänkt den tanken högt...

Här nedan kan ni läsa vad www.helagotland.se skrev. Nyheten förstorades väldigt mycket i media har jag förstått.

M/S Gotland gick på grund

Började ta in vatten i Oskarshamn

M/S Gotland gick på grund och började ta in vatten vid inloppet till Oskarshamns hamn på torsdagskvällen.
Foto: Krister Nordin
-Fartyget har av någon anledning kommit utanför rutt och fått en grundkänning. Nu följer vi givetvis upp det som skett, säger Per-Erling Evensen, pressansvarig på Destination Gotland.
-Fartyget kunde själv gå in till kajen och alla passagerare lämnade fartyget, säger Per-Erling Evensen
-Fartyget har av någon anledning kommit utanför rutt och fått en grundkänning. Nu följer vi givetvis upp det som skett, säger Per-Erling Evensen, pressansvarig på Destination Gotland.

Det var runt halv åtta som färjan, som kom från Visby med 188 passagerare ombord, gick på grund. 

-Fartyget kunde själv gå in till kajen och alla passagerare lämnade fartyget, säger Per-Erling Evensen.

I samband med grundkänningen började båten ta in vatten. Destination Gotland uppger att vattnet har trängt in i torrtankar vilket innebär att fartyget kommer att behöva repareras på varv.
-Hon kommer att vara ur drift i några dagar.
Orsaken till olyckan är oklar.
-Det är en ganska snäv farled in i hamnen och av någon okänd anledning har den hamnat utanför rutten, säger han.
-Just nu fokuserar vi på att hjälpa passagerare.
Kunde passagerna känna grundstötningen?
-Det kan jag inte uttala mig om nu.

"Jag märkte näst intill ingenting annat än att det dånade till några gånger när båten skulle lägga till", skriver en av färjans passagerare i ett mejl till helagotland.se. 

En annan läsare berömmer personalen på terminalen, som enligt honom på kort varsel lyckats ordna boende för strandsatta passagerare i Oskarshamn.

Dykare kommer att undersöka skadorna på färjan under fredagsförmiddagen och därefter skall de videofilmer som dykarna tar undersökas av Transportstyrelsen och ett klassificeringssällskap som godkänner åtgärder av fartyget.

Händelsen kommer att innebära turlisteförändringar. Trafiken kommer att upprätthållas av M/S Visby och en alternativ turlista arbetas fram och kommer att publiceras på Destination Gotlands hemsida.

Destination Gotland uppger att avgången till Nynäshamn på fredag morgon klockan 07.30 inte påverkas.

2 kommentarer:

  1. Obehagligt!! Tur att alkt gick bra!

    SvaraRadera
  2. Obehagligt. Mycket märkligt att ni inte fick nån information, dåligt tycker jag.

    SvaraRadera