fredag 14 februari 2014

Alla hjärtans dag

Idag är det alla hjärtans dag. Vi skämmer bort dem vi tycker om lite extra. Jag fick den finaste present man kan tänka sig redan igår när jag hämtade Linus på förskolan. Ett kort som Linus hade gjort till sin mamma. Jag blev så glad och mammahjärtat slog några extra slag. :D




För att fira här hemma bakade jag och barnen en variant på kärleksmums på förmiddagen. Kände inte riktigt att jag ville göra en hel plåt med kakor då det är väldigt svårt att låta bli när de ligger där i frysen... Så jag hittade ett recept hos Remsan som skulle göras i en form och det var verkligen ett riktigt bra recept. Oj vad god kakan blev.  En annan anledning kan ju i och för sig vara att jag fick hjälp av så duktiga barn. ;D


Godaste kärlekskakan

2 ½ dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
2-3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
150 g smält smör
2 ägg
1 ½ dl hett vatten

Glasyr

3 dl florsocker
6 msk smält smör
2 msk kallt kaffe
2 msk kakao

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna. Smält sedan smöret. Låt svalna lite. Vispa äggen lite lätt med elvisp. Värm vattnet i en kastrull på spisen. Blanda sedan ner smör, ägg och vatten i de torra ingredienserna. Kör några varv med elvispen.

Smöra och bröa en form. Vi valde en hjärtformad springform dagen till ära. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 25-30 minuter. Vi hade inne vår i nästan 25 minuter. Kolla med sticka så att den är färdig. Stickan ska vara torr.

Låt kakan svalna. Blada sedan ihop glasyren och bred över kakan. Välj något strössel och häll det över kakan. Vi valde färgglatt strössel. Kokos är ju annars det som ska vara på kärleksmums.

Till kvällen serveras Pulled pork här hemma. Även detta receptet tog jag från Remsan. Har gjort detta flera gånger tidigare men kände för att testa ett helt nytt recept. Så detta föll mig i smaken. Sex timmar kommer fläskkarrén att stå i ugnen. Sen tror jag att det blir riktigt mört och gott. Återkommer senare med resultatet. :)





- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar