lördag 22 februari 2014

Äntligen - ett surdegsbröd

De som känner mig eller har följt med här, vet att jag har gjort så många försök med att sätta en surdegsgrund. De vet även att jag precis lika många gånger har misslyckats. Det har bara inte fungerat och jag har aldrig fattat VAD jag gjort för fel. Jag har matat och låtit den stå med locket på glänt och den har stått varmt ovanför kylen.... Jag har testat med vete och med råg, med äpple och med honung. Men ALDRIG har jag fått till den där grunden... Inte förrän nu!

Förra veckan surfade jag som vanligt runt lite på måfå och hittade ett inlägg från en surdegsskola med ingen mindre än Pain de Martin. Hans blogg har jag också läst flera gånger. Men nu hittade jag alltså den här skolan, där han dag för dag går igenom alla stegen fram till ett surdegsbröd.

Återigen tänkte jag, jag gör ett till försök. Skam den som ger sig. Så jag införskaffade mig ett nytt rågmjöl som han rekommenderade, ekologiskt rågmjöl från Saltå kvarn.

Sen har jag dag för dag följt hans instruktioner. För två dagar sedan var jag riktigt glad för jag hade lyckats få till en puttrande liten klump i min burk.


Igår ställde jag in den i kylen. I morse innan jobbet tog jag ut den, tog ut lite enligt skolans instruktioner och matade till för att få en bakklar mängd. Burken ställdes upp ovanför kylen.

Det var med spänning jag tog ner den efter jobbet. Till min glädje såg den ut som jag hade hoppats på, som en puttrande chokladmousse!! Tänk att man kan bli så lycklig av en liten degklump.


Degen rördes ihop. Jäste i 2,5 h. Kletades ut i en smord form.


Jäste ytterligare 1 h. Gräddades sedan i ca 35 minuter. Efter det kom besvikelsen, brödet blev inte alls så högt och fint som i bloggen.....

Hade jag låtit den jäsa för lite eller för mycket? Men efter att ha tagit en extra kik på min brödform insåg jag att har man en form som rymmer mer än 2 liter då det i receptet anges en form på 1,5 liter, då blir inte brödet lika högt.


Så gott folk, äntligen lyckades jag att baka mitt eget surdegsbröd. Smaken då, riktigt bra, som ett surdegsbröd ska smaka!

Jag tror det hängde på mjölet. Men hade jag inte hittat surdegsskolan hade jag nog inte testat igen.

-Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar: