fredag 21 februari 2014

En ny favoritblogg

Jag tycker det är så roligt att kika runt bland mat- och bakbloggar. Det finns så mycket bra där ute och ibland hittar man något riktigt guldkorn. En ny favorit bland mina redan många är bloggen bevemyrs.blogg.se. En riktigt mysig blogg helt i min smak. Mängder med goda och enkla recept, inget tillkrånglat. Här måste ni kika in.

Första receptet för prövning blev Grönpepparkyckling. Resultatet blev mycket gott och kommer helt klart att göras flera gånger. Jag gjorde några små justeringar, mest för att jag inte hade allt hemma. :-)

1 grillade kyckling
4 dl lätt crème fraîche
1 msk grönpeppar (fanns inte mer kvar annars hade jag kryddat på med mera)
1,5 msk fransk senap
1 msk mushroom soya
lite riven ost

Bena ur kycklingen, dela i mindre bitar och lägg i en ugnsform. Blanda ihop crème fraîche, mortlad grönpeppar, senap och soya. Bred blandningen över kycklingen. Låt dra i kylskåpet i några timmar. Sätt ugnen på 225 grader. Innan du sätter in kycklingen i ugnen. Strö över lite riven ost. Gratinera i ugnen tills täcket har fått fin färg.

Vi serverade rätten tillsammans med potatismos och en sallad.


Nu på förmiddagen är det dags för nästa test. Nu dök vi in under kategorin Kladdkakor och gjorde en kladdkaka med kola. :-) Kan ju knappast bli fel. Linus hjälpte mig så det hela gick rätt till. Kakan serverar vi med glass när Patriks kompis Micke kommer på en Lunchpipa nu vid 11.

2 ägg
100 g smör
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1 dl kakao
1/2 tsk salt
1/2 påse Dumlekolor, delade på mitten

Smält smöret. Blanda socker, salt, mjöl och kakao. Rör ner smöret och tillsätt sedan äggen. Rör ordentligt så det blir en jämn smet. Smöra och bröa en form med avtagbar botten. Sätt gärna ett bakplåtspapper i botten så är det ännu enklare att få kakan att lossna sen. Dela dumlekolorna mitt i tu och rör ner i smeten. Häll över allt i formen. Ställ in kakan mitt i ugnen i 175 grader i ca 20-30 min. Servera med glass.

Riktigt smarrig blev den. Jag hade inne vår i 25 minuter. Då blev den ganska kladdig i mitten och fast i kanten. Perfekt. Man ska tänka på att verkligen bröa formen ordentligt eller ha ett bakplåtspapper i botten, för dumlekolorna gör att kakan fastnar i rätt bra.

3 kommentarer:

  1. Gud vad mycket gott du gör! Kannan köpa ett l nch häfte och komma och äta middag hos er haha ;-) Kycklingen funderar jag på att laga i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petra vad snällt av dig att skriva så. :-) Ja det är inte så svårt att lista ut att mat och bakning ligger varmt om hjärtat.

      Radera
  2. Snygg stavning... Adroid levererar ;-) kan man och mat ska det stå

    SvaraRadera