lördag 7 januari 2017

Guldkant i vardagen, övernattning på Hennickehammars herrgård

I fredags var det dags för mig och Patrik att få lite egen tid och att lösa in min present jag fick på vår bröllopsdag. :) Vi lämnade Väring vid lunch och styrde norr ut mot Hennickehammars herrgård som ligger utanför Filipstad.


Vi hade bokat via My Day presentkort och fick då en övernattning på herrgården och en timma i deras relax med bastu och bubbelpool. :)


Efter incheck satte vi oss i en av herrgårdens salonger och intog vi scones och te och kaffe. Hela atmosfären på herrgården andades lugn och ro, vilket snabbt smittade av sig även på oss.


Vi checkade in på vårt rum som låg i en byggnad ca 100 meter från herrgården. Längan hette Sjögården och vårt rum hade utsikt över sjön Hemtjärnen.


Lite senare på eftermiddagen var det dags för vår timma i relaxen. För att riktigt njuta av vår vistelse blev det lite bubbel också. :) Aldrig fel med bubbel.
Det var riktigt skönt att ta det lugnt i bastu och bubbelpool och tidsmässigt var en timma perfekt.

Efter lite slapp på rummet gjorde vi oss sedan i ordning och gick upp till herrgården och tog ett glas före middagen. De hade en liten bar med bra utbud.





Menyn för kvällen skulle bli en överraskning för herrgården ändrar meny allt efter vilka råvaror som finns just nu. Vi hade höga förväntningar....





Vi satt vid vackert dukat bord med vita dukar och levande ljus. Ett lagom sorl fanns i lokalen från övriga gäster och musik flödade i bakgrunden.


När vi fick in menyn ökade våra förväntningar.

Vi valde vaktel till förrätt, jag tog oxfilé till huvudrätt och Patrik tog röding. Till dessert valde jag créme brulée och Patrik hjortronparfait. Vi blev inte besvikna. Maten var suverän och de vinerna som var utvalda till rätterna passade jättebra till.





Middagen var en riktig 10 poängare och vi var så nöjda. Efteråt satt vi en stund i salongen och bara så nöjda.

Att krypa ner i sängen och titta på film kändes sedan riktigt bra. Tyvärr var just vårt rum väldigt lyhört och låg precis i anslutning till entrédörren. Så vi hörde när andra gäster kom och gick. Jag hade därför svårt att somna.

Vi vaknade ändå utsövda och hungriga. Det är lustigt att man kan känna sig hungrig då man lägger sig riktigt mätt. Frukost brukar vara något extra när man är på herrgård så återigen var förväntningarna höga.


Å vi blev inte besvikna. :) Det fanns allt man önskade sig; nybakt bröd, pålägg, yoghurt, te och kaffe. Våfflor och färskpressade juice. Det enda jag saknade var en liten croissant efteråt. Men det kunde jag leva utan. ;)


När vi senare på förmiddagen satte oss i bilen och styrde hemåt, kände vi oss harmoniska och kan se tillbaka på ett dygn med lite lyx. "Livet är för kort för att bara dricka husets vin" skriver Mårtenssons på sin fina blogg. Jag kan bara hålla med, mer sådant som sätter guldkant i vardagen. :)




- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar