söndag 3 november 2013

Det glada 20-talet

Igår gick vår 20-talsfest tillsammans med Micke och Petar av stapeln här hemma. Alla gick all in och vi lyckades riktigt bra måste jag säga. Det blev en riktigt trevlig kväll med många skratt. Precis som vanligt gick tiden alldeles för fort. Det spelar ingen roll när vi börjar så känner vi så när det är slut.

Maten gick dock inte i 20-tals tema utan den gick på tema höst. Alla tyckte det var riktigt gott. Jag var mest nöjd med förrätten. Menyn bestod av följande om någon är sugen att testa:

Fördrink - Autumn cowberries, mousserande med smak av lingon. Till detta serverades snittar bestående av tunnbröd, bonjour pepparrot, hamburgerkött och ruccola. Mums!

Förrätt -  Jordärtskockssoppa med parmachips och fusksurdegsbaguette. Till detta serverades ett vitt vin, Pinot Gris. Tips tog jag direkt från systembolagets drycknyckel och det blev verkligen klockrent. Förrätten blev riktigt riktigt bra.




Patrik gick verkligen all in. Vi såg vissa likheter med en viss Tom Selleck... :-)



Huvudrätten - lammfärsbiffar med smak av rosmarin och fetaost och till detta serverades en sötpotatisgratäng. Vinet vi skulle ha till var slut så det fick bli Bufera. Det var gott men jag tror det jag hade tänkt från början hade varit snäppet vassare. 


Ingen 20-talsfest är ju fulländad utan att man dansar Charleston. Så det gjorde vi ju givetvis, eller försökte i alla fall. ;-) 


Snyggaste pinglorna på stan. Peruk är väldigt bra tycker jag. Bara dra på huvudet och så klart. :-) 




Dessert - Dulce de leche pannacotta, något som i matbloggvärlden klassas som matporr. Det var gott men jag måste ändå säga att dulce de lecheglassen jag testade tidigare var mer matporrig. ;-D Kan vara att en viss person (läs Micke) kring matbordet pratade om en viss dansk arbetskamrats .... som gjorde att desserten blev lite av det mäktigaste slaget. ;-D Ha ha ha!!

Vi tittade även på svartvit stumfilm om en man som hade två kärlekar i livet; sitt lok och en kvinna. Kvinnan blev kidnappad och bortförd på ett tåg och mannen gjorde allt för att hämta henne tillbaka. Ni förstår vilken film! Två musikstycken spelades hela filmen igenom, om vartannat. Tror vi drömde om detta alla fyra i natt. 

Som ni förstår var det en superrolig kväll. Vi är redan i planeringstagen inför näsa all in fest. Den går med all säkerhet loss till nyår och just nu lutar det åt att bli tema Steampunk! ;-)

1 kommentar:

  1. Vilken kväll! Maskerad är riktigt roligt, när alla går in 110% för det :-D Längtar redan till nästa gång :-D

    SvaraRadera