måndag 11 november 2013

Fars dag del 2

Igår i kvällningen kom de två andra fäderna hem till oss, Arne och Thord, Patriks och min pappa. Deras farsdagspresent blev en trerätters middag tillsammans med sin andra hälft och oss. :-) Jag har ju tänkt och planerat den här matsedeln ett tag och jag tyckte själv att det blev riktigt lyckat. Av gästernas ord och miner så var de också väldigt nöjda och ingen gick hungrig härifrån.

Kvällen bjöd på som jag tidigare skrivit morotssoppa med smak av timjan tillsammans med parmachips och fusksurdegsbaguette. Soppan hittade jag på den ljuvliga bloggen Made by Mary, som förövrigt vunnit fina bloggpriser nyligen, vilket verkligen är välförtjänt. Baguettreceptet kommer från min andra favoritblogg Bara en kaka till som också nyligen vunnit fina bloggpriser. Även det väldigt välförtjänt. Har ni inte kikat in hos dessa damer måste ni göra det!


Huvudrätten kom även den från bloggen Made by Mary, kycklinggryta med smak av portvin. Riktigt riktigt bra blev grytan. Jag valde att servera den ihop med kokt potatis och kokt broccoli för att passa målgruppen bäst... :-)

Efterrätten, ja nu börjar jag bli tjatig, men även den kom från Made by Mary, lakrits och vaniljpannacotta. Jag serverade den ihop med björnbär. Här blev det stående ovationer kan jag säga. Jag ökade på mängderna lite för att portionerna skulle bli lite större samt använde mig av fint lakritspulver. Nästa gång, för ja givetvis blir det en nästa gång, då kan jag nog ta lite lakritspulver till för att få lite intensivare smak. Även detta receptet måste ni pröva. Himmelskt gott!


Lakrits- & Vaniljpannacotta, 6 portioner
6 dl vispgrädde
3 msk strösocker
3 tsk fint lakritspulver
3/4 dels vaniljstång
3 gelatinblad
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Dela vaniljstången och skrapa ur innanmätet. Värm detta, tillsammans med grädde, socker och lakritspulver i en kastrull. Låt det få ett uppkok och dra sedan kastrullen från plattan. Låt svalna något, krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma grädden. Häll upp på mindre glasburkar eller skålar och ställ in i kylskåpet. Gärna över natten.
Servera med björnbär. 

Nu när denna middag är avklarad så måste jag börja planera för nästa bjudning. ;-D Blir nog förmodligen till första advent som den går av stapeln. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar