onsdag 8 juli 2015

Grill utöver det vanliga

Igår var Patriks mor och far här ute och vi grillade tillsammans. Ulla och Arne stod för den mesta maten (läs all) och jag stod för kakan till kaffet. Det de hade med sig passade alldeles utmärkt in på min nya grillstil, att grilla/testa något nytt vid varje tillfälle. Med sig hade den en vildsvinsköttbit!! Till denna hade Ulla gjort en viltrub och detta blev så otroligt lyckat och gott. Vi klappade in kryddorna ca 15 min innan köttet lades på grillen. Stack i en stektermometer satt på 72 grader. Lyckat är bara förnamnet. ;-) Det måste vi göra fler gånger.

Viltruben för er som vill testa

1 msk salt
1 msk rosmarin
2 tsk hel svartpeppar
1 msk enbär
1 msk farinsocker
2 tsk mald ingefära
0,5 grovhackad anchochilli

Lägg anchochillin, enbär, rosmarin och svartpeppar i en mortel och mortla till ett pulver. Blanda i resten av kryddorna och klappa in detta på köttet.

Vet inte vart Ulla hittade sitt recept med jag hittade detta på svenskjakt.se.

Till det grillade drack vi ett riktigt gott vin som skulle passa till vilt och det gjorde det verkligen. Rekommenderar även detta.


Vinet heter Wakefield, nr 6356, på Systembolaget och kostar 89 kr flaskan. Går under fruktigt och smakrikt och passar till lamm, nöt och vilt.

Senare spelade vi en omgång kubb, jag, Arne och Linus spelade mot Patrik, Ulla och Julia. Tyvärr gav vi bort segern då Linus fick ner kungen men innan dess ledde vi. :-) Kubb är riktigt roligt och det blev många skratt.

Kakan till kaffet var en kladdkaka som jag hittade på gräddpaketet från Arla. Eller rättare sagt det stod kladdkaka men så vidare kladdig blev inte min. Smaken var god men om jag gör den igen så tänker jag inte ha inne den i ugnen lika länge.

Kladdkaka med kaffe

150 g smör
1 dl kakao
2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kallt starkt kaffe
2 dl vetemjöl
(2 msk hela kaffebönor)

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och rör ner kakao. Rör ägg och socker slätt. Krossa kaffebönorna i en mortel. Rör ner kaffekross, vaniljsocker, kakaoblandningen, kaffe och mjöl i smeten. Rör så att allt blandas och det inte finns några klumpar. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Garnera med chokladbönor eller hackad mörk choklad medan kakan fortfarande är varm. Låt kakan svalna och servera med grädde eller glass.

Jag hade inte i kaffebönor men det fick en god kaffesmak ändå. Jag gräddade min i 25 minuter och den var inte kladdig så som jag hade tänkt mig. Inte torr som en chokladsockerkaka men något där emellan. Nästa gång ska jag testa att grädda den i 20 minuter för att få mer kladdig karaktär.

Det blev en god och mycket trevlig eftermiddag/kväll. Så kul att testa lite udda saker som sagt. Mer sånt. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar