måndag 4 juli 2016

Blåbärssorbet




Var ju i skogen för att leta kantareller i fredags. Hittade i gen svamp men skogen är i år full med blåbär och det finns mängder att hitta på. Jag testade i helgen att göra sorbet för första gången. Lånade en glassmaskin av svärmor för något år sedan men inte kommit mig för att testa den, förrän nu.

Tyvärr funkade den inte så bra så det fick bli sorbet utan glassmaskin, alltså genom att röra i sorbeten i frysen en gång i halvtimman istället. :)

Testa om ni vill göra något kul och gott med era blåbär.

1 gelatinblad
2 dl florsocker
500 g blåbär
1/2 dl vatten
1 dl socker
1 msk pressad citronsaft

Lägg gelatinbladet i blöt, minst 10 minuter. Mixa florsocker, blåbär och citronsaft till en slät puré. Var försiktig då blåbärsfläckar är väldigt svåra att bli av med. Jag körde blåbären i min blender med lock.





Läcker blåbärsmix.


Häll vattnet i en kastrull och låt koka upp. Rör ner sockret och rör tills sockerkristallerna löst upp sig. Tag kastrullen från plattan. Krama ur gelatinbladet och rör ner i vattnet. Rör tills gelatinet smält. Rör sedan ner ca 1 dl blåbärspuré och låt koka upp. Tag från plattan och rör i resterande blåbärspuré.


Häll smeten i en glassmaskin och kör tills sorbeten är färdig. Har du ingen glassmaskin, häll i en bunke och ställ i frysen. Rör i smeten några gånger i timman tills du har fått en bra konsistens. Tar några timmar.



Servera som en svalkande dessert en solig och varm sommardag. ;)

På onsdag då jag är ledig ska jag leta svamp igen, på ett annat ställe där jag fick ett tips om att det finns svamp. ;) Vi får se om jag har bättre tur då.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar