onsdag 13 juli 2016

Jordgubb- och vattenmelonsylt




Fick hem nya numret av Matmagasinet igår och med tidningen fanns en liten bilaga med somriga recept. Hittade ett som jag bara kände att detta måste jag testa omgående, sylt med jordgubbar och vattenmelon. :) Visst låter det somrigt och fräscht.

Receptet gav 3,5 små burkar med mumsig sylt.

250 g vattenmelon
250 g jordgubbar
Saft från en citron
300 g syltsocker

Dela vattenmelonen i mindre bitar. Pressa bitarna genom en finmaskig sil för att få saft och puré men inga kärnor. Det var ganska jobbigt att göra detta då melonbitarna var ganska hårda.


Rensa jordgubbarna och skär dem i mindre bitar. Lägg dem ihop med melonpurén i en kastrull och mixa med en mixerstav. Bra om kastrullen har höga kanter.


Tillsätt citronsaft och syltsocker. Låt koka i 3-6 minuter. Skumma väl då sylten kokar. Jag lät min sylt koka i 5 minuter. Konsistensen var fortfarande rinnig men den tjocknar då den svalnat.

Häll upp på varma, rengjorda burkar. Jag körde mina i ugnen i 100 grader i 15 minuter precis innan jag hällde upp sylten.


Förslut och förvara svalt. Servera till scones, pannkaka eller på rostat bröd. :)


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar