onsdag 17 februari 2010

Matdags


Hade lite svårt att bestämma mig för vad vi skulle ha till middag idag så jag tog lite av varje av det jag hade hemma och det blev riktigt gott. Kanske kan det glädja någon mera som har lite brist på idéer så jag skriver ner receptet här.

Kycklinggryta med grönsaker

2 stora kycklingfiléer
1 burk minimajs
1 röd paprika som delas i mindre bitar
1 burk vattenkastanjer
fryst broccoli som tinas i micron
2 dl grädde av valfri sort
2 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
1 kalvbuljongtärning
1 tsk sambal oelek
salt och svartpeppar
ev lite maizena till redning

Tina kycklingen om den är fryst. Dela kycklingen i mindre bitar och stek den i en stekpanna eller gjutjärnsgryta. Salta och peppra. När kycklingen är genomstekt så tag upp den och lägg åt sidan. Vispa ur grytan/stekpannan med vatten och grädde. Lägg i buljongtärningarna och sambal oelek och låt småkoka några minuter. Lägg sedan tillbaka kycklingen och ta i grönsakerna. Låt småputtra under lock 10-15 minuter. Smaka av och krydda ev med mer salt och peppar. Red ev med lite maizena utrört i lite vatten. Servera med ris eller pasta. Hoppas att det blev lika gott hos er som det blev här hos mig.

Bilden är tyvärr tagen med en dålig kamera då vår kvalitetskamera för närvarande gläder någon nisse i Skottland med långa fingrar.... Tallriken är köpt på Indiska och heter Crackle. Underbar serie som till och med gör att makaroner och köttbullar ser aptitligt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar