måndag 14 juli 2014

Besök i skogen


Idag tog vi oss en tur till skogen. Alla hade vi lite olika saker vi tänkte göra där. Jag skulle leta kantareller, Linus och Julia skulle få utlopp för sitt behov av att springa runt helt okontrollerat och Patrik skulle röka pipa samt träna på att fotografera med sin nya kamera. Jag tycker nog att det jag skulle göra var det som "passade" sig bäst. :-)

Vi tog så bilen efter lunch upp till skogen vid Scoutstugan i Väring. Lite lagom långt att åka. Linus och Julia påbörjade snabbt någon lek, jag tog min kasse och gick åt ett håll och Patrik tog sitt pick och pack och gick åt ett annat. Det tog inte alls lång tid innan jag hittade de första kantarellerna. :-) Lycka!! Dessvärre blev det inte så många i min lilla kasse (ja jag vet jag har ingen korg, önskar dock att jag hade det). Linus och Julia som inte är så vana över att befinna sig i skogen insåg snabbt att man nog kunde gå vilse och gick därför två steg bakom mig hela tiden. :-)


Efter att vi knallat runt ett bra tag så var det dags för en liten fika. Så vi visslade på Patrik som dök upp efter en stund och slog oss ner vid scouternas grillplats för lite hembakta bullar, kex, kaffe och saft. Detta var nog höjdpunkten för vissa. :-)


Patrik hittade en liten groda som fick ställa upp som objekt. :)

Efter fikat kollade jag lite till och Patrik fotade en liten stund till innan vi begav oss hemåt. Det kändes bäst att avbryta när båda barnen fortfarande tyckte att det var roligt att vistas i skogen. På det viset får vi nog med dem igen inom en ganska snar framtid. Det gäller att vara smart. :-)

Så mycket kantareller fick jag alltså inte med mig hem. Jag skulle så gärna vilja följa med någon ut i skogen till något riktigt bra svampställe. Jag kan åka dit med ögonbindel bara jag får vara med och plocka riktigt mycket. ;-) Mamma är oftast duktigt på att hitta bra ställen men efter att hon förra veckan opererades dröjer det innan hon kan ge sig ut och leta svamp dubbelvikt i skogarna. :-(

Så jag får väl nöja mig med att hitta lite, som räcker precis som ett gott tillbehör för mig och Patrik till kvällsmiddagen.

Har ni något riktigt bra kantarellställe som bara ni känner till??

2 kommentarer:

  1. skogarna ut mot Tidaholm är bra! Botta vid vreten :-)

    SvaraRadera
  2. Nej, inga bra svampställen men skulle som du vilja följa med någon... Hoppas att det är ok med din mamma?! Vad har ni köpt för kamera, skulle också vilja ha en ny och alltid kul med tips! Hälsa, kram Annika

    SvaraRadera