fredag 4 juli 2014

Då var den äntligen här - semestern

Idag var det sista arbetsdagen och det var med lätta steg jag tog mig till jobbet. Där startade vi dagen med frukost tillsammans. Jag bidrog med nybakat bröd vilket alltid uppskattas. Har ni inte testat nattjäst bröd så måste ni testa detta. Perfekt nu till semesterfrukosten. :)

Jobbdagen gick riktigt snabbt och hemma välkomnade vi semestern med en del av den Asiatiska buffén som Mårtenssons bjöd på. Det blev riktigt lyckat. Vi valde att göra kycklingspetten och jordnötssåsen. Nudelsalladen hittade jag recept på här. Till detta hade Patrik köpt ett riktigt gott rosévin.

Det hade varit mycket trevligt att fota den goda maten, innan vi åt, med den nya proffsiga kameran som Patrik köpt. Men det var inte riktigt läge att önska detta idag…. ;) Att äta maten stod högst på att göra listan när den var färdig. ;)


Semesterlycka!!!

Innan arbetsdagen var slut fick det bli en kaka till kaffet också som jag slängde ihop igår, en mäktig chokladkaka bakad i en mindre långpanna. Gillar ni kraftig chokladsmak rekommenderar jag denna starkt. På jobbet serverades den med lite vispad grädde. Orginalreceptet kommer från Matmagasinet. Jag gjorde så här: 

200 g smör
4 dl socker
4 ägg
3 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150 grader. Smält smör och socker tillsammans på medelvärme. Vispa ihop ägg, kakao, vaniljsocker, kaffe och bakpulver. Rör i smör- och sockerblandningen och vänd ner mjölet. Klä en liten långpanna, ca 25x30 cm, med bakplåtspapper. Häll i smeten och grädda kakan i nedre delen i 20 minuter. Höj sedan värmen till 175 grader och grädda ytterligare 5 minuter. Ta ut kakan och låt den svalna lite. 

Glasyr

1 dl grädde 36%
150 g mörkchoklad
1 msk smör
flingsalt

Hacka chokladen till småbitar. Värm grädden och ta från plattan när den precis börjar koka. Rör ner choklads och rör tills chokladen har smält. Häll då i smöret. Bred ut glasyren över kakan och strö över flingsalt. 

Ställ sedan svalt, gärna till dagen därpå. Skär i små bitar och servera med grädde. ;-) 

Nu ligger fyra sköna veckor framför mig. :-D

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar