söndag 21 december 2014

Lakritskola

Igår kokades det olika sorters julgodis här i huset. Först ut var lakritskola från Jennys matblogg.


En kursare till mig sa att hon hört att man inte ska röra i kolasmeten när den kokar utan låta den vara. Så det testade jag och om det var det som gjorde kolan super vet jag inte men bra blev det.


Precis rört ner alla ingredienserna och väntar på uppkok.


Resultatet, riktigt god och seg kola. Gillar man inte lakrits då uteslut det och ta någon annan smaksättning.

1,5 dl turkisk peppar karameller
3 dl mörkt muscovadosocker
3 dl grädde
1 dl sirap
50 g smör
Digital termometer

Blanda socker, grädde, smör och sirap i en tjockbottnad kastrull. Låt koka tills smeten når 120-122 grader. Jag lät min uppnå 121 grader.

Krossa lakritsgodisarna med hammare till små bitar. Spara 1/2 dl till dekoration. När kolan kokat färdigt rör ner godiset och rör tills det smält.

Häll smeten i en form täckt med bakplåtspapper. Strö över krosset som lades undan. Ställ svalt och skär sedan bitar i önskad storlek.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar