lördag 6 augusti 2011

Frukostmuffins

Häromdagen blev jag bjuden på frukost hos Sara. Jag älskar att äta frukost och de få gångerna jag har lyxen att äta hotellfrukost njuter jag i fulla drag. Då sitter jag länge och äter, inte nödvändigtvis mycket, men länge. Och det blir gärna tre koppar kaffe. ;) Att bli bortbjuden på frukost är också lyxigt. Och då tänkte jag bidra med något så jag slängde ihop några muffins på morgonkvisten. Hade tänkt ta ett recept från en av mina många kokböcker, men så googlade jag lite föll för ett annat recept ocarter var mycket lyckat.

Till en muffinsbricka med 12 muffins behövs

5 dl vetemjöl (egentligen 4 dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl, men det hade inte jag hemma)
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 vispat ägg
1 dl rapsolja
1/2 dl flytande honung
3 1/2 dl naturell yoghurt (jag använde turkisk)

Sätt ugnen på 200 grader. Sätt muffinsformar i plåten. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa upp ägget med en gaffel, rör ner i mjölblandningen. Tillsätt övriga ingredienser och rör bara så allt blandat sig. Fyll muffinsformarna med smet. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Känn med provsticka att de är färdiggräddade.

Recept från www.receptcentralen.se under rubriken frukostmuffins.

Servera ljumna tillsammans med lemoncurd. Kanongott!

Lemoncurd finns att köpa färdigt i affären men det både enkelt och extra gott att göra själv. Till en liten burk behövs följande.

3 citroner
1 1/2 dl strösocker
50 g smör
2 msk majsstärkelse
2ägg
2 äggulor

Blanda rivet skal från tre citroner och saft från två i en kastrull. Låt koka upp tillsammans med strösocker och smör. Sila vätskan och häll den åter i en ren kastrull. Blanda ut majsstärkelse med saften från den tredje citronen. Rör ner detta i den varma vätskan. Vispa samman äggen och rör ner dem i vätskan. Ställ kastrullen åter på spisen och sjud under konstant vispning tills krämen tjocknar. Häll över krämen i en burk och kyl den snabbt. Servera.

Recept från Leila Lindholms bok A piece of cake.

1 kommentar:

  1. Vilken lyx att få nybakade muffins till frukost. Alvin åt för glatta livet och Tobias gav tummen upp. Bara det måste väl vara högsta betyg.
    Kram

    SvaraRadera