tisdag 23 augusti 2011

Knäckebröd

Nu är allt nästan som vanligt på jobbet. De flesta av den vana personalen är tillbaka och många av semestervikarierna har slutat. I helgen gjorde Maria sina sista pass hos oss och som sig bör hade hon bakat något till sista dagen. :) Hon hade gjort eget knäckebröd som var supergott. Om det är enkelt att göra vet jag inte, inte än, men helt klart ska jag testa. För detta var supergott!

4 dl havregryn
4 dl grahamsmjöl
2 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1 dl linfrön
2 tsk salt
7 dl vatten

Smörj tre plåtar ordentligt med smör. Blanda alla ingredienser till en lös gröt. Tryck ut så tunt det går på tre plåtar. Blöt händerna i kallt vatten så går det enklare. Baka i varmluftsugn, alla tre samtidigt, i 100-150 grader ca 1 timma.

Enligt Maria har detta lite laxerande effekt, vilket är förståligt med alla frön, så ät inte för mycket :).

Detta ska jag testa när det är dags för årets kräftskiva och jag är säker på att det blir kalasgott.

1 kommentar:

  1. Låter som ett mycket bra recept. Det skulle passa bra här hemma hos oss, då Elias är lactosintolerant och jag och Henke inte kan äta vanligt bröd. Vi har ett bra recept, men är öppen för omväxling. Tösen tål allt så henne gör det ingen skillnad.

    Kram, Mia.

    SvaraRadera