torsdag 4 augusti 2011

Natt

Sitter på jobbet, arbetar fram till 07:30 imorgon. Just nu är det lugnt och jag hoppas det håller sig så. Har sovit så dåligt idag på dagen. Har inte alls lätt för att bara somna när det är varmt och soligt ute. Men gör man en natt så brukar det fungera bra.

När jag hämtade Linus och Julia på dagis idag så hade Linus ätit röda bär från något träd på förskolans gård. Ingen i personalen visste vad det var för träd.. Det kändes inte alls så tryggt, men mitt förnuft sa mig att det borde inte vara något giftigt. För giftiga bär kan man väl ändå inte ha på en förskola?

Hemma ringde jag mamma och bad henne försöka ta reda på vad det var för bär. Men det var tydligen inte så enkelt. Varken hon och min ena morbror, som annars kan det mesta i växtväg, kunde säga vad det var för träd. Min andra morbror trodde att det kunde vara en växt som heter Olvon, och i så fall skulle den vara giftig!! Vi hade ju verkligen ingen aning om hur mycket och om Linus ens hade fått i sig något bär, men för att vara säker ringde jag giftinformationscentralen. Där sa de att Olvon kunde ge magbesvär och illamående och man behövde inte göra något om inte barnet fått i sig mer än 10-15 bär och så många tror jag inte det handlade om. Patrik som är hemma själv med barnen i natt tyckte det kändes väldigt olustigt det här.

Innan jag klev in på jobbet hade mamma ringt hem och meddelat att min andra morbror hade åkt ut extra till förskolan och kollat på bären, barken och bladen och hade kommit fram till att det var nog ett Häggträd som stod där, och då var det inte någon fara. Kändes skönt att veta. Det är andra gången Linus sätter i sig saker han inte ska och jag får ringa giftinformationen... Vi har haft tur båda gångerna.

6 kommentarer:

  1. Jäkla dagis. Det är tur att barnen är tillbaka på hemmaplan redan på måndag. Borta bra men hemma bäst :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa.
    Låter spännande att de inte har koll på vilka växter de har på gården på förskolan. Tycker jag du ska ta upp med föreståndaren för det är ju jätteviktigt.
    Kramiz Sofia

    SvaraRadera
  3. Ja visst tycker man att personalen borde veta vad som finns på deras arbetsplats. Och alla vet ju att barn dras till något som sticker ut, tex röda bär. På måndag är de tillbaka på sin egen förskola igen, och det känns tryggt.

    SvaraRadera
  4. Otäckt, tur att det inte var något farligt bär. Men känslan att inte veta under tiden är hemsk. Elias stoppar saker i munnen han med, men än så länge inget farligt. Tycker också att det är konstigt att de inte vet vad de har för träd på dagis. Det hör till att veta. På vårat dagis vet de och är mycket försiktiga med vad barnen får i sig. Kram, Mia.

    SvaraRadera
  5. Olvon är inte alls giftig utan innehåller stor mängd av vitaminer och mineraler. I Ryssland avänder vi den mycket i matlagning och som naturlig läkemedl mot många sjukdomar i hundratals år.

    SvaraRadera
  6. Det kanske de inte är i Ryssland... Men om du går in på giftinformationscentralens hemsida så kan du läsa svart på vitt att de klassas som icke ätliga här i Sverige. Där med inte sagt att de är väldigt giftiga.

    SvaraRadera