söndag 10 augusti 2014

Brödbak

Skåpen och frysen gapar tomma för att det fina vädret har gjort att jag inte bakat bröd lika frekvent som jag brukar. Så idag fick jag ta tag i detta igen. "Köp bröd då människa", tänker ni. ;) Det har jag ju gjort också men man tröttnar ju så fort på det där köpebrödet.

Så idag blev det två olika sorters bröd som bakades.

Först ut var lite grövre bröd innehållande russin och pumpakärnor. Receptet kommer från Remsans bistro och är smakrikt och gott.

16st

50g jäst
5 dl ljummet vatten
100g kesella
2 tsk salt
1 dl russin
1 dl pumpakärnor
6 dl rågmjöl
6 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Smula jästen i en bunke. Häll i vatten och rör tills jästen är upplöst. Rör i resten av ingredienserna. Kör degen i maskin eller rör ihop för hand. Du kan behöva ta i mera mjöl om den blir kletig. När du fått en bra deg, låt den jäsa övertäckt i bunken i ca 30 minuter.

Tag sedan upp degen på mjölat bord. Knåda igenom den och platta ut den lite. Dela i 16 bitar. Lägg bitarna på två plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta i 30 minuter. Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 15 min. Låt svalna på galler.

Sen fick det bli tekakor. Tycker att det är svårt att få dem så där höga och fina. Men med det här receptet lyckades även jag. :) Hittade receptet på bloggen bakladje.blogspot.se.




16 st

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 tsk salt
0,5 dl sirap
2 msk smält smör
110 g rågsikt
780 g vetemjöl

Sätt ugnen på 250 grader. Smula jästen i en bunke. Häll över vatten och rör tills jästen smält. Blanda i de övriga ingredienserna förutom saltet. Ta inte riktigt allt mjöl. Kör i maskin i 10 minuter. Ta sedan i saltet och kör 2 minuter till.

Låt degen jäsa övertäckt i bunken i ca 30 minuter.

Tag upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i två delar för att lättare hantera den. Stansa ut tekakor. Själv använder jag locket på en russinburk till att ta ut tekakor. Funkar bra. Lägg tekakorna på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta i 30 minuter.

Grädda tekakorna i ca 5 min i mitten av ugnen. Låt svalna på galler.

Vad har ni för favoritbröd?

- Posted using BlogPress from my iPhone


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar