söndag 31 augusti 2014

Imorgon är det dags

Imorgon är då så dags för mitt nya liv. Jag börjar utbildningen i Örebro för att förhoppningsvis klara den och bli företagssjuksköterska. Det kommer bli tufft men just nu är jag taggad. :-)

För att saker ska flyta på så bra som möjligt har jag förberett mat här hemma till övriga familjen så de kan enkelt värma när de kommit hem från jobb, skola och förskola. Jag själv kommer ju inte vara hemma förrän runt 19 den här veckan.

Det här med vardagsmaten, vad säger ni om den egentligen. Komma hem från jobbet, man är trött och hungrig. Maten borde redan stå färdig på bordet... Känns det igen? Förmodligen.

När jag och Patrik var i Göteborg förra helgen hittade jag en ny tidning som verkade lovande. Elle mat & vin, vardagslyx. Handlade just om vardagsmat och hur man kan "få hela veckan att smaka lördag". Två recept har testats än så länge och jag kan rekommendera dem.


Först ut var lammfärsbiffar med smak av spiskummin, kanel och fetaost. Barnen åt och tyckte det var jättegott. Nu var det i och för sig ingen som sa att det var just lammfärsbiff och det bidrog säkert till att de åt. ;-) Men betyget blev högt.

Idag testade jag köttfärslimpa á la Jamie Oliwer. Vi får se hur betyget blir på denna  när den hamnar på middagsbordet. Vill  ni testa har ni receptet här, lite justerat.


6 personer

100 g dagsgammalt bröd
500 g köttfärs, jag använde blandfärs
1,5 msk torkad oregano
50 g fetaost
1 stort ägg
salt och peppar

1 vitlöksklyfta
250 g passerade tomater
riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa brödet till smulor och blanda i en skål tillsammans med färs, 1 msk oregano, smulad fetaost, ägg, peppar och en rejäl nypa salt. Forma till en limpa och lägg i en ugnsform. Stek i ca 20 minuter tills limpan fått fin färg.

Häll tomaterna i en kastrull. Riv vitlöken och rör i den. Smaka av med 1/2 msk oregano, salt, peppar och lite socker. Ta i lite vatten och låt detta puttra till en fin tomatsås så länge köttfärslimpan är i ugnen. När köttet varit i ugnen i 20 minuter, jag ut det och häll tomatsåsen runt omkring. Strö över lite riven ost och ställ in i ugnen igen i några minuter tills osten fått fin färg.

Servera med pasta och sallad.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar