söndag 6 december 2015

Bästa lussebulledegen





De senaste åren har jag alltid haft kvarg i mina lussebullar för "det ska vara så". Men nu ville jag testa något nytt som kanske är ännu bättre.

Matmagasinet julspecial 2015 hade ett recept som lät intressant. Jag testade och nu vill jag inte göra på annat vis. Toppenrecept!

150 g smör
1 1/2 dl vit baksirap
50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk (standard)
1 ägg
2 kuvert saffran (om man gillar saffran, annars uteslut eller ta mindre)
1 tsk salt
Ca 14 dl vetemjöl

Rör smör och sirap ljust och poröst. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt och häll sedan över jästen. Rör så jästen löses upp. Klicka i några matskedar av smörblandningen och tillsätt ägget. Rör ihop.

Stöt saffran med saltet i en mortel och tillsätt det sedan i degvätskan. Tillsätt 10 dl av vetemjölet och arbeta ihop till en slät och lös deg. Jag använde maskin. Täck bunken med en bakduk och låt jäsa i 45 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

Ska du göra lussekatter kan du nu lägga russin i vatten så de inte bränns under gräddningen.

Ska du göra saffranssnurror med vit choklad så hackar du nu 200 g vit choklad och rör 125 g smör smidigt.

När degen jäst färdigt blandas resterande smör i samt mjölet tills degen blir smidig. Jag körde i maskin.

Stjälp upp degen på mjölad bänk och dela i mindre bitar. Rulla lussekatter, 60 g/katt är lagom. Tryck i russin.

För snurror delas degen i två. Kavla ut till en stor rektangel och bred smöret över. Strö sedan över den hackade chokladen. Rulla ihop och skär i bitar. Lägg i bullformar.

Låt sedan saffransbullarna jäsa på plåt i ca 30 minuter.

Pensla med uppvispat ägg då de jäst färdigt. Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter. Låt svalna på galler.

Tips! För mer saffranssmak; stöt saffran ihop med salt el lite socker. Låt sedan dra i 1 tsk sprit. Jag testade med rom och det blev bra.





- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar