onsdag 2 december 2015

Pepparkakskladdkaka - juligt avslut

På onsdag nästa vecka gör jag min sista praktikdag. Tänk vad fort tiden har gått! Tyckte jag gjorde min första dag igår. :) Det har varit så roligt och lärorikt och jag har trivts så bra. Hoppas våra vägar korsas igen. :)





Jag passade på att baka en avskedskaka igår som jag tog med och bjöd på idag. Det fick bli en julig kladdkaka med smak av pepparkaka. Det lustiga var att just idag hade en av de andra anställda med sig en kaka, eller rättare sagt chokladrutor med smak av pepparkaka. Ha ha ha! Hans kaka fick vänta till en annan dag. :)

Kakan blev riktigt god och lagom kladdig. Testa om ni är sugna på både choklad och pepparkaka. Men passa ugnen, så inte kakan blir torr. :)

3 ägg
3,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjöl
150 g smör
5 msk kakao
1/2 påse pepparkakskryddor

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och ställ åt sidan. Rör ihop socker och ägg. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör sedan ner dem i äggsmeten. Rör till sist i smöret.

Smöra och bröa en springform 24 cm i diameter. Häll i smeten och grädda i mitten av ugnen i ca 17 min. Var uppmärksam på hur kakan ser ut i kanterna så den inte blir torr.

Låt svalna och servera med vispad grädde eller glass. Låt helst kakan vila över natten för bästa resultat.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar