lördag 5 december 2015

Smulig fudge

I min värld ska fudge vara smulig. Jag har testat många varianter men återkommer till den ur den gamla hedliga boken "Vi gör godis" som jag fick då jag var liten. :) Känner ni igen den?













Jag minskade ner lite på sockret och använde vanlig 36% -ig grädde. Det gick jättebra.

3 dl socker
3 dl grädde
1/2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 msk smör
1 tsk salt

Blanda socker, grädde och salt i en kastrull. Koka tills smeten mäter 120 grader. Om du inte har termometer testa dig fram med kulprov efter ca 10 minuter.

Tag kastrullen från plattan och rör i kakao, smör och vaniljsocker. Blanda väl. Vispa sedan smeten med elvisp på högsta hastighet. Smeten ska bli tjock och bubblig.

Häll smeten i en liten form med bakplåtspapper. Jag använde en bigpack glasslåda.

Låt svalna och skär i rutor. Förvaras i kyl med lock.




- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar