söndag 6 december 2015

Vaniljkola med havssalt







Trevlig andra advent önskar jag er alla! Jag har kommit upp och slängt in frukostfrallorna i ugnen. De övriga tre sover och jag njuter med lite kaffe av stillheten. Det är kvalité för mig! Eller förresten stryk stillheten, det blåser orkanvindar utanför så tyst och lugnt är det inte. Men i sinnet är det lugnt. :)

Igår gjorde jag en kola som är riktigt god och som blir perfekt i konsistensen. Receptet kommer från bloggen baraenkakatill.se.

Ska ni göra kola till jul då gör ni såhär:

100 g smör
2,5 dl grädde
0,5 tsk flingsalt
1 vaniljstång (hade ingen så jag tog 1 tsk vaniljsocker)
2,5 dl socker
1,5 dl glykossirap

Extra flingsalt att strö ovanpå.

Låt smör, grädde, (vaniljsocker) urskrapad vaniljstång - frön och stång smälta ihop på spisen på svag värme. I en större kastrull kokas socker och glykossirap ihop på hög värme. Ska nå temperatur 170 grader.

Tag sedan kastrullen med sockerlösningen från plattan. Häll i den varma smörblandningen försiktigt. Det bubblar till rejält så bränn dig inte på ångorna! Ställ tillbaka på plattan och sänk temperaturen till låg.

Låt koka till 124 grader. Ta ur vaniljstången. Häll så kolan i en form ca 20x30, med bakplåtspapper i botten.




Vänta lite och strö sedan över lite flingsalt. Låt kolan stå och svalna i rumstemperatur och skär sedan i lagom stora bitar. Slå in i smörpapper. Mums!





- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar