tisdag 25 maj 2010

Alla udda saker



Min kompis Annika sa en väldigt tänkvärd sak igår. Vi pratade om att man samlar på sig så mycket saker och det är ganska bra att röja igenom allt ibland. Vilket sker naturligt vid en flytt. När hon och hennes familj flyttade för ett tag sedan tog de inte med sig alla handdukar och sängkläder som de hade i garderoberna, utan det fick bara bli några stycken. När hon först sa detta tänkte jag att det var väl dumt, det är ju jätte bra att ha mycket att byta med. Men sen när detta hade rotat sig i min hjärna insåg jag att det där var nog inte så dumt egentligen.

För om man bara har några få sängkläder, då måste man ju se till att alltid tvätta upp dem som är smutsiga för annars har man inget att byta med. Det gör att de alltid är fräscha och det blir mindre tvätt i tvättkorgen och mer plats i garderoben där man förvarar dem. Smart! Och när man märker att något har blivit bra slitet då kastar man det och köper ETT nytt set som är bra. Lika så gäller ju handdukar.

Så idag har jag sysselsatt mig med att röja ut allt i våra garderober och se över eländet ordentligt. Och jag insåg ganska snabbt att det fanns massor med grejer som jag kunde göra mig av med. Tex ett gult underlakan som jag inte ens har öppnat. Det har säkert åkt med för att det nog är "bra att ha". Och alla udda handdukar som bara tar plats i garderoben. Nej nu åker allt ut och det känns både bra i själen och ser bra ut i garderoben.

Hur många udda handdukar och lakan har du hemma? ;-)

1 kommentar:

  1. Hmm kan bara tänka mig att det är ett antal av den varan i våra garderober här hemma!! Vågar knappt öppna skåpen och titta.. Borde också göra en rejäl rensning faktiskt!

    SvaraRadera