lördag 29 maj 2010

Matlagningskurs


matlagningsstudio

Igår var jag i Göteborg och gick på matlagningskurs. Detta var en av de finfina saker jag fick när jag fyllde 3o år i april. Det låter kanske lite dumt att åka och laga mat någonstans men detta var inte bara någonstans. Den här matlagningskursen gick av stapeln på den lyxiga restaurangen Swedish taste som ligger nere vid Operan i Göteborg.

På tredje våningen i huset där Swedish taste ligger samlades 18 förväntansfulla personer igår, som skulle laga mat tillsammans samt testa på ett antal viner. Vi delades in i två "lag" och varje "lag" i grupper om tre. Sen blev vi tilldelade olika maträtter från vår meny som vi skulle laga i ordning. Jag och två andra killar skulle göra grillad anka med sweetchili sås, rostad majssallad, gurkyoghurt, sallad med feta och vattenmelon samt gotländska sparrisar på ruccolatäcke. Det låter väl inte helt fel?

Det som de andra två "lagen" gjorde var först en förrätt på pilgrimsmussla och tonfik smaksatt med grillaska på en bädd med avokado. Huvudrätten bestod av, förutom ankan och tillbehören vår grupp gjorde, fläskkarré "jerk" som var fläskkarréspett med en speciell sås, grillad färskpotatissallad med grönsaker, getostkräm och en fruktig salsa med papaya, koriander och färsk chili. Till efterrätt blev det en rabarbergaspacho med jordgubbar samt rabarberglass.

Till detta utsökta serverades vitt och rött vin och mousserande dessertvin. Jag som inte smakat en droppe alkohol på nästan två år tog det väldigt varligt kan jag meddela. :-) Jag smakade lite försiktigt på de vita och drack ur det röda och det räckte gott för mig. :-)

Det var en mycket intressant kväll med trevligt sällskap och utsökt mat. Vårt lag gjorde helt klart den bästa maten och de snyggast uppläggningarna. :-) Höjdarna var ankan med sås samt salsan på papaya. Den kommer helt klart att göras i sommar.

Tack snälla Patrik för denna jätte fina och roliga present. Något helt i min smak. Nästa gång hoppas jag att vi kan vara där tillsammans.

3 kommentarer:

  1. Låter som du hade en riktig toppen kväll!
    Måste ha varit en upplevelse att laga mat på en sådan lyxig restaurang :-)

    SvaraRadera
  2. Jag är glad att du hade det så trevligt, sweetie! Jag hade iofs inte förväntat mig något annat. Det var nästan så att jag var lite väl nöjd över min förmåga att ge dig en kanonpresent. :)

    Det var en riktigt bra helg rakt av, men nästa gång fixar vi barnvakt så kan jag också vara med och laga mat. Skulle vara grymt kul!

    Patrik

    SvaraRadera
  3. Hej! Låter underbart och väldigt intressant. För att inte säga gott. :-) Vattnades i min mun då jag läst om vad ni gjord och åt för mat där. Kram, Mia.

    SvaraRadera