söndag 16 maj 2010

Tårtdax


I helgen gjorde jag min andra tårta på beställning. :-) Saras mamma fyllde år och vi kom överens om en brun marsipantårta med blommor och fjärilar. Innehållet blev chokladsockerkaksbottnar med lemoncurdmousse och vit chokladmousse och den var spacklad med smörkräm smaksatt med vaniljsocker. Det var kul att göra tårtan och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Den blev elegant enkel.

Sara var också mycket nöjd och hennes brors fru, som är konditor, gav den beröm, vilket var jätteroligt. Det känns ju alltid lite extra nervöst när det är någon som är utbildad inom bakkonsten som ska äta av det man själv har gjort.

Nästa tårta som står på listan är en tårta till morsdag som min svärfar har beställt. Ska börja förbereda dekorationerna av denna i kväll om det finns tid. Inhandlade en ny utstickare till den här tårtan i lördags. Jag och Sara var iväg till ett litet tårtmakeri i Häggum som hade öppethus. Och där hade dem just den här utstickaren. Jättebra då jag slapp att beställa hem den från nätet. :-)

6 kommentarer:

  1. Ser riktigt god ut! Får ta och lägga en beställning till Mickes och min födelsedagar i Juni :-D

    SvaraRadera
  2. Ja det får du gärna göra. :-D Hoppas att det kommer in någon till barn också snart. Det finns så mycket fint som man vill testa som passar mer till barn. ;-D

    SvaraRadera
  3. Du e så duktig Liselott!! /Maria G

    SvaraRadera
  4. Vad rolig att den blev bra! :)

    SvaraRadera
  5. Vad fin den blev! Fina färger, och fint dekorerad, helt lämpligt med dekorationer.

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket för alla fina ord! Det är ju det som gör det extra kul, när utomstående tycker om det man gör. :-)

    SvaraRadera