lördag 1 maj 2010

Grilltips

Idag testade vi på något nytt här hemma som jag verkligen kan rekommendera; jordnötsmarinerade fläskkarréspett. Supersmarrigt! Receptet kommer från den mycket användbara boken Grilla, från Tukan förlag. Rekommenderas också. Finns nu till bra pris på Maxi om ni är intresserade av en. Här kommer receptet på marinaden.

Jordnötsmarinad

1/2 lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
2 dl jordnötssmör
3/4 dl farinsocker
1/2 dl pressad citron
1/2 dl soya
1/2 dl worcestersås
1 dl öl
tabasco, efter smak (detta hade inte jag med men det hade nog gett det lite mera sting)

Finhacka lök och vitlök. Blanda ihop med resterande ingredienser och rör tills sockret har löst sig. Smaka av med tabasco för önskad styrka. Skär fläskkarré i ganska tjocka strimlor. Lägg köttet i en plastpåse. Häll över marinaden och låt stå och dra 3-4 h. Trä sedan upp strimlorna på blötlagda träspett och grilla. Servera med jordnötssås och jasminris.

Jag lovar att ni inte blir besvikna!

3 kommentarer:

  1. Ja detta var otroligt gott! Helt klart det godaste vi slängt på grillen hittills i år.

    Patrik

    SvaraRadera
  2. Låter riktigt gott!
    Måste jag ta och prova någon dag :-)

    // Petra

    SvaraRadera
  3. Det där blev jag jätte nyfiken på. Ska ta och prova det fram igenom sen. Kram, Mia.

    SvaraRadera