onsdag 22 september 2010

Choklad och hallonmarmelad

Nu i dagarna har jag varit riktigt huslig och gjort marmelad och annat kul här hemma. Först ut kommer receptet på Choklad och hallonmarmelad. Receptet kommer från Leila Lindholms bok, A piece of cake. Räcker till en liten burk. :-)

5 dl frysta hallon
4,5 dl muscovadosocker (jag tog ljust socker)
75 g 70% choklad (jag gjorde både på 70% samt choklad smaksatt med chili)

Blanda ihop hallon och socker i en kastrull. Låt koka ihop och puttra i ca 15 minuter. Skumma ev av. Glöm inte att röra så det inte bränner vid i botten. Hacka chokladen. Tag sedan av kastrullen från plattan och rör i chokladen så den smälter. Häll upp i desinficerade glasburkar. Låt svalna och ställ i kylen.

Nästa gång ska jag testa med mörkt muscovadosocker som har en tydlig smak av lakrits och jag ska då se om jag hittar någon choklad med smak av lakrits för att få tydligare smak av detta i marmeladen.

Glasburkarna diskade jag väl innan och sen ställde jag in dem i 125 grader varm ugn i ca 15 minuter så de blev desinficerade. Locken kokade jag i vatten.

1 kommentar:

  1. En superduper god marmelad blev det. Tack så mycket. Jag måste också testa.

    SvaraRadera