lördag 4 september 2010

Födelsedag

I torsdags fyllde min kära mamma år och det firades lite lätt här hemma hos oss. En av min mammas favoritmaträtter är kålpudding så det bjöd jag henne på till middag. Till efterrätt fick hon kladdkaka med smak av chili och kanel. Supergod var den. Ska lägga upp recept på den här också så ni andra också får testa.

Kålpudding ja, det är ju bara så gott. Riktig husman och passar jätte bra nu så här på hösten. Min kålpudding gör jag såhär:

500 g blandfärs
1 litet kålhuvud
1 - 2 msk ljus sirap
2 msk ströbröd
1 - 2 dl vatten
1 msk soya
1 ägg
salt
peppar

Börja med att dela kålen och skär den i småbitar. Stek den mjuk i stekpanna eller stekgryta. Det osar ganska bra så glöm inte fläkten. :-) Rör ofta så den inte bränner vid. Mot slutet när kålen blivit mjuk, häll över sirapen och låt den steka med en liten stund. Blanda färsen med ströbröd, vatten, soya, ägg och krydda ordentligt. Färsen ska vara ganska lös. Häll sedan ca hälften av kålen i en ungsfast form, lägg i färsen och tryck till den så den täcker kålen. Häll sedan resterande kål över så färsen täcks. Sätt in i ugnen på 175 grader i ca 45 minuter.

Servera med kokt potatis, gräddsås och lingonsylt. Så gott!

1 kommentar:

  1. Varje gång jag hör att vi ska äta kålpudding så tänker jag "mäh, fan också..." men varje gång jag smakar inser jag att jag tänkt fel, för det är verkligen kanongott! Det är nog bara namnet på maträtten som lurar mig lite. ;)

    Patrik

    SvaraRadera