tisdag 7 september 2010

Surdegsförsök 1

Idag har jag gjort det för första gången, satt en surdeg alltså. ;-) Jag har länge läst och tittat på recept på dessa läckra bröd men aldrig kommit till skott att testa. Det verkar krångligt även om det nog inte är det. Men jag hittade ett recept på en av mina favoritbloggar, kalasgott, som lät enkelt och gott. Så nu har vi en .... ja vad ska jag kalla den i skåpet. Har ni något bra förslag på namn? För det är ju tydligen så att man ska döpa sin surdeg. :-) Här kommer receptet om det är någon mera som blir sugen att testa.

Vetesurdeg

Dag 1
3 dl varmt Vatten
1 msk Honung
4 dl Vetemjöl

Rör ihop vatten, honung och mjöl i en glas eller metall burk/skål. Förslut med lock eller plast. Förvara surdegen på ett varmt ställe i huset, det får gärna vara upp emot 30 grader. Skaka burken lite andra dagen.

Dag 3
1 ½ dl Vatten
2 dl Vetemjöl

Rör ned vattnet och mjölet i surdegen. Ställ tillbaka på samma ställe.

Dag 4
1 ½ dl Vatten
2 dl Vetemjöl

Samma som dagen innan.. Rör ned vattnet och mjölet i surdegen, och ställ tillbaka på samma ställe.

Dag 5
Nu kan du baka med surdegen! Om du inte har tid att göra det just idag, ställ in den i kylen och mata den med 2 dl mjöl och 1 dl vatten ungefär 1-2 gånger i veckan. Eller så kan du frysa in den i lagoma storlekar. Då är det bara att ta fram en bit nästa gång du vill baka surdegsbröd.

Vi får väl se om det är så enkelt som det låter. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar