onsdag 22 september 2010

Hemmagjort vaniljsocker

Jag har på många bloggar läst att det ska vara extra gott att baka med hemmagjort vaniljsocker. Så då tänkte jag att det måste jag ju testa. Och det var inte så besvärligt att göra. Receptet hittade jag här.

2 dl strösocker
1 st vaniljstång

Dela vaniljstången i små bitar. Häll sockret och vaniljstången i en matberedare där du har satt i knivbladet. Kör på max-effekt i ca 4 minuter till ett fint pulver. Häll upp i burk med tätslutande lock. Hållbart i ca 3 månader.

Då jag har en värdelös matberedare som för längesedan har gjort sitt, fick jag inte så där jätte fint pulver och det blev en del större bitar av vaniljstången kvar. Så jag silade igenom sockret i en finmaskig sil så de största bitarna försvann. Men har man en bra apparat så ska nog detta inte vara nödvändigt. Lite osäker på hur man doserar med det men det får man väl testa sig fram. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar