tisdag 28 september 2010

Sjuka barn

Att vara hemma med sjuka barn är aldrig roligt. Att ha ett barn som oftast får falsk krupp i samband med förkylning är inte roligt, att inse att ens lille kille också har den där hostan är hemskt. Det har varit två nätter som inte har innehållit mycket sömn för någon av oss. Mest synd är det givetvis om Linus som konstant vaknar av skrällande hosta. Men lite synd är det allt som mig också som inte har möjlighet att sova då man vakar över honom.

Ni som inte vet vad falsk krupp är så är det ett tillstånd med hosta som är skrällande och barnet blir hest och kan få andningssvårigheter. Det är egentligen inte farligt och barnet kan aldrig sluta andas men första gången man upplever detta kan vara fruktansvärt skrämmande och givetvis projicerar man sin egen rädsla på barnet som då blir ännu räddare och får svårare att andas. Nyckelordet är lugn och frisk luft.

Jag hade själv falsk krupp när jag var liten, kanske är det pga det som jag inte drabbades av panik första gången jag hörde Julia hosta som en hund. Nu är det som det är och vi får fortsätta kämpa igenom veckans nätter, det brukar ju ge med sig efter några dygn...

2 kommentarer:

  1. Stackars Linus! Låter riktigt jobbigt både för honom och dig. Hoppas han piggnar till snart! Kram

    SvaraRadera
  2. Patrik hade också falsk krupp som liten, och pappa har berättat hur rädd han var, då Patrik fick det.

    Han sprang ner med pojken i famnen, till vårdcentralen och ropade på hjälp. Snacka om panik.

    Han glömmer det aldrig sa han. Så jag förstår att ni har det jobbigt nu. Kankse går i arv (?), vad vet jag, men när ni alla fyra har/haft det så funderar jag.

    Hoppas det går över och ta hand om er.

    Kram, Mia.

    SvaraRadera