söndag 13 oktober 2013

Första rätten ut - vegetarisk lasagne

På sista tiden har jag letat inspiration till nya maträtter på mina favoritmatbloggar. Jag har hittat en hel del som jag ska prova att laga till. Först ut blev vegetarisk lasagne från den underbara bloggen Pickipicki.

Lasagnen var mer lättlagad än vanlig lasagne då man här bara gör en röra. Både jag och Patrik tyckte det blev riktigt gott och smakrikt. Jag kommer helt klart att laga detta igen. För att Patrik skulle få "riktig" mat fick han även lite knaperstekt bacon vid sidan om. :D


Vegetarisk lasagne

2 stora gula lökar, finhackade
2 stora morötter, grovt rivna
1 burk krossade tomater
1 vitlöksklyfta, pressad
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl rött vin
1 msk socker
salt, peppar, örtkryddor
Ett paket färska plattor
500 g keso
1-2 dl riven ost

Fräs löken i lite olivolja tills den är mjuk. Häll i morötterna och fräs lite till. I med tomater, vin, vitlök och kryddor, låt puttra i 10-15 min. Rör i keso (får inte koka). Varva plattorna med röran i en form. Strö över osten. Grädda i 225 grader i 30-40 minuter (15-30 med färska plattor). Häll på mjölk om det blir torrt.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar