torsdag 10 oktober 2013

Recepttips

Från början handlade denna blogg mest om mat och bakning. Sen kom vi ifrån det lite men nu känner jag mig taggad att köra in på det spåret igen. Iallafall matvägen.

Jag söker inspiration till god, snabb och hälsosam mat och blir så glad om jag hittar bra sidor med detta. Jag hoppas att jag kan tipsa någon med mina recept. :)

Höst = grytor och soppor i min värld. Ikväll testade jag ett sopprecept som jag haft i mina gömmor i flera flera år, men aldrig gjort. Jag ändrade det lite. Originalreceptet är från Arla. Blev mycket nöjd och kommer helt klart göra det igen. Då med lite mindre vatten för fylligare soppa.


Ingredienser för ca 4 port
2 kycklingfiléer
2 st vitlöksklyftor
1 st purjolök
400 g vita bönor
5 dl vatten
1⁄2 dl mellangrädde
2 st kycklingbuljongtärningar
1 burk majs
salt
svartpeppar/vitpeppar
cahyennepeppar
timjan

Gör så här:
Dela kycklingen i små bitar. Stek dessa i stekpanna. Krydda med cahyennepeppar, salt och vitpeppar.

Skala och hacka vitlöken. Strimla purjolöken. Fräs dessa mjukt i smör i en kastrull utan att det tar färg. Skölj bönorna och låt dem rinna av. Häll lök, bönor och lite av vattnet i en matberedare. Mixa till en puré och häll tillbaka i kastrullen. Häll på resten av vattnet och hälften av grädden. Lägg i buljongtärningar, majs och kycklingen. Låt soppan koka några minuter.

Smaksätt med timjan, salt och peppar. Servera med hembakat bröd. Ljuvligt!!! :D

(Bild från arla)

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar