fredag 18 oktober 2013

Fredagskväll - bästa kvällen på veckan

Så var den äntligen här, fredag kväll. Bästa kvällen på hela veckan. Det är något magiskt över den. :) Jag har fyllt min fredagskväll med det jag älskar mest, att laga nya maträtter i lugn och ro.

Efter att ha stressat med att storhandla på lunchrasten bland X antal människor varvar jag ner i mitt kära kök.

Kvällens val var Skördepizza med smak av zucchini, rödbeta och getost. Recept från bloggen Pickipicki.


Det kokades tomatsås och skivades grönsaker på den nyköpta mandolinen medans pizzadegen jäste.

Resultatet blev en otroligt god och fräsch pizza med så mycket smak.


Pizzan toppades med färsk ruccola och timjan.

Rekommenderar verkligen denna smakupplevelse. :D

Leilas pizzadeg 2 ugnsplåtar

50 g jäst
1 tsk flingsalt
2 tsk socker
0,5 dl olivolja
3 dl vatten
7 dl vetemjöl

Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Rör i salt, socker och olja. Blanda i mjölet, lite i taget till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Min jäste nog minst 45 minuter då jag inte var färdig då timern ringde. :)

Dela i två delar och kavla ut på var sin smord plåt. Lägg på valfri fyllning. Grädda i 250 grader tills pizzan fått fin färg.

Skördepizza

Tomatsås 1 pizza

1 frp passerade tomater
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk balsamvinäger
salt
svartpeppar
cahyennepeppar
färsk basilika

Finhacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i lite olja. Häll över passerade tomater och smaksätt med balsamvinäger, salt, peppar, socker och cahyennepeppar. Låt småputtra under lock medans degen jäser.

När såsen kokat färdigt ta i finhackad basilika och mixa såsen slät. Bred såsen över pizzan.

Fyllning

1 rödbeta
1/3 zucchini
1 röd lök
getost
färsk timjan
ruccola
flingsalt

Skiva lök, zucchini och rödbeta tunt. Fördela över tomatsåsen. Skär getosten i skivor och lägg på pizzan. Sätt in i ugnen tills den fått fin färg. Toppa med färsk timjan, ruccola och lite flingsalt. Ät och njut!!

- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar: